Aktuelt
11.02.18
Meld deg på Fagseminaret 2018!

Fagseminaret 2018 finner sted i Oslo 18.-19. april med en hyggelig get-together den 17. april for de som ankommer kvelden før. -Påmeldingen er åpen og programmet er klart! sier Johanne Solheim, prosjektleder for arrangementet.
04.02.18
Norske Havner til Grønt Kystfartsprogram

I slutten av Januar ble det klart at Norske Havner blir med på den tredje fasen i miljøprogrammet Grønt Kystfartsprogram. - Grønt Kystfartsprogram representerer hele sjøtransportnæringen, sier Arnt-Einar Litsheim, direktør i Norske Havner. - Grønne løsninger krever et samarbeid på tvers av næringen, derfor er vi med.
01.02.18
Kirsti Slotsvik til jernbanedirektoratet

Kystdirektør Kirsti Slotsvik ble nylig utnevnt i statsråd som ny direktør i jernbanedirektoratet. Hun fratrer stillingen som kystdirektør etter 11 år.
Sjekk ruter på:

Naturvernforbundet er positive til sjøtransport

Mar. 19 2013
Fagansvarlig for energi, klima og samferdsel i Naturvernforbundet, Holger Schlaupitz, mener at sjøtransport kan avlaste veiene. Direktør i Norsk Havneforening, Arnt-Einar Litsheim er glad for at Naturvernforbundet fokuserer på sjøtransport, og viser til at vi trenger mer kunnskap om godsstrømmer.

I en nylig utgitt rapport fra Naturvernforbundet, "Godsfra Trailer til Tog" ser Naturvernforbundet på potensialet for å flytte godstransport fra vei til bane på strekningen Oslo – Trondheim.  Rapporten konkluderer at med store løft på banenettet, vil godstransport på strekket Østlandet – Midt-Norge kunne firedobles innen 2025.  

Rapporten fokuserer på jernbane, men rapportforfatter og fagleder for energi, klima og samferdsel i Naturvernforbundet Holger Schlaupitz påpeker til Dagsavisen at godstransport på sjøen også vil spille en rolle i å avlaste veiene. – Det blir veldig langt med sjøtransport hvis gods fra Oslo skal fraktes rundt hele kysten til Trondheim eller videre nordover, men for gods fra kontinentet kan transport med skip innebære en stor avlastning for veinettet. Disse skipene kan ta turen direkte mot Vestlandet, Midt-Norge og Nord-Norge.

Direktør i Norsk Havneforening, Arnt-Einar Litsheim ser med glede at Naturvernforbundet fokuserer på sjøtransporten. – Sjøveien ligger der og er ferdig til bruk. Det er viktig å tenke helhet, både der hvor bane og sjø møtes, og i direkte forbindelser fra Østen og kontinentet, og videre til Vest-Norge og Nord-Norge.

Regjeringen bevilget i fjor 25 millioner til mer kunnskap om godsstrømmer, noe som vil være svært nyttig for langsiktig transportplanlegging. Veiene er i ferd med å overfylles, og Norsk Havneforening forventer at Regjeringen gir gass når NTP foreligger. Miljøet trenger det.