Aktuelt
15.11.18
Kompetansesenter for krevende fartøyshåndtering

Trondheim Havn, SINTEF Ocean, NTNU og Kongsberg Maritime har gått sammen om å etablere et kompetansesenter for krevende fartøyshåndtering. Planen er at senteret skal se nærmere på krevende operasjoner med skip innen forskjellige sektorer slik som passasjertrafikk, godstransport, fiskeri og havbruk. Første arbeidsmøte finner sted i Trondheim 27. november.
25.10.18
Hold av datoene 9. & 10. januar til årsmøte og havnelederforum

Norske Havner inviterer medlemmer til Havnelederforum og årsmøte 9. & 10. januar.
24.10.18
Ny virkelighet på havnen

Dagens ordning med fire transportetater bør under lupen, skriver Arnt-Einar Litsheim og Halvard Aglen, henholdsvis direktør og styreleder i Norske Havner i et innlegg i Finansavisen publisert 23. oktober.
Sjekk ruter på:

Larvik Havn investerer i ny Ship to Shore containerkran

Nov. 10 2013
Larvik Havn KF har nå inngått kontrakt om kjøp av Ship to Shore gantry containerkran. Den nye kranen vil få sin plass ute på Revkaia, sammen med dagens containerkran som er av samme type.

Kranen - en Kalmar Ship to Shore kran - med løfteevne på 65 tonn under åket, er av årsmodell 2004. Den har sitt opphavssted i Antwerpen og tidligere eier er terminalselskapet DP World.

Dagens containerkran, som har stått på Revkaia siden 1998, er fra 1968 og har en løfteevne på 50 tonn under åket.

Mobilkranen, som i dag står på Revkaia, vil på sikt bli relokalisert til Kanalkaia. Med en løftekapasitet på 104 tonn vil den betjene aktiviteten som foregår på Kanalkaia. Portalkranen som i dag betjener dette kaiområdet vil på sikt bli sanert.

Den nye kranen vil bli skipet til Larvik på lekter, og skal etter planen ankomme Larvik Havn i midten av desember. Fullt operativ vil den etter all sannsynlighet være i begynnelsen av februar.

- Dette er en stor dag for oss i havnen, sier havnedirektør Jan Fredrik Jonas. - For Larvik Havn, som en proaktiv og fremtidsrettet havn med et sterkt fokus på pålitelighet og effektivitet, er den nye kranen en etterlengtet anskaffelse. Vi vil nå kunne betjene båtene som anløper Larvik Havn med 2 containerkraner. Dette innebærer økt driftsikkerhet og redusert liggetid. Det er viktig for å befeste vår posisjon som Norges nest største containerhavn, fortsetter han. 

- Vi ser frem til å kunne tilby en mer effektiv og enhetlig løsning for brukerne av Larvik Havn.