Aktuelt
15.11.18
Kompetansesenter for krevende fartøyshåndtering

Trondheim Havn, SINTEF Ocean, NTNU og Kongsberg Maritime har gått sammen om å etablere et kompetansesenter for krevende fartøyshåndtering. Planen er at senteret skal se nærmere på krevende operasjoner med skip innen forskjellige sektorer slik som passasjertrafikk, godstransport, fiskeri og havbruk. Første arbeidsmøte finner sted i Trondheim 27. november.
25.10.18
Hold av datoene 9. & 10. januar til årsmøte og havnelederforum

Norske Havner inviterer medlemmer til Havnelederforum og årsmøte 9. & 10. januar.
24.10.18
Ny virkelighet på havnen

Dagens ordning med fire transportetater bør under lupen, skriver Arnt-Einar Litsheim og Halvard Aglen, henholdsvis direktør og styreleder i Norske Havner i et innlegg i Finansavisen publisert 23. oktober.
Sjekk ruter på:

Ny kran til Drammen Havn

May. 22 2014
Drammen Havn fikk levert sin nye kran i forrige uke. Den kom naturlig nok sjøveien.

​– Vi fordobler kapasitet på Holmen. Krana losser og lesser containerskip mye raskere, samtidig som vi med to kraner har en back up, sier havnas tekniske sjef, Jarle Hansen, teknisk sjef i Drammen Havn. - Så vidt vi har bragt i erfaring er LHM 550 den største, sterkeste, raskeste og mest fleksible mobilkranen i Norge. 

Den tekniske sjefen kan fortelle at kranen skal brukes til containere, «general cargo», tungløft og bulk (grabbing), hvor containeroperasjon vil være den dominerende aktiviteten. Kranen vil kunne løfte 144 tonn alene i tungløftmodus. Ved samløft med begge kranene vil det være mulig å kunne handtere last opp til 200 tonn. Kranen er vesentlig hurtigere enn dagens kran og har maks. hastighet på 120 m/min. Kranen er utstyrt med Eco-control system og Pactronic hybriddriftsystem for å redusere miljøbelastningene i størst mulig grad.​

Drammen Havn har tradisjon i å navngi kranene sine, og har utlyst en navnekonkurranse i Drammens Tidende. ​

Foto: Jarle Hansen, Drammen Havn