Aktuelt
15.11.18
Kompetansesenter for krevende fartøyshåndtering

Trondheim Havn, SINTEF Ocean, NTNU og Kongsberg Maritime har gått sammen om å etablere et kompetansesenter for krevende fartøyshåndtering. Planen er at senteret skal se nærmere på krevende operasjoner med skip innen forskjellige sektorer slik som passasjertrafikk, godstransport, fiskeri og havbruk. Første arbeidsmøte finner sted i Trondheim 27. november.
25.10.18
Hold av datoene 9. & 10. januar til årsmøte og havnelederforum

Norske Havner inviterer medlemmer til Havnelederforum og årsmøte 9. & 10. januar.
24.10.18
Ny virkelighet på havnen

Dagens ordning med fire transportetater bør under lupen, skriver Arnt-Einar Litsheim og Halvard Aglen, henholdsvis direktør og styreleder i Norske Havner i et innlegg i Finansavisen publisert 23. oktober.
Sjekk ruter på:

Hurtigruten klaget inn for forliksrådet

Nov. 15 2016
Vestvågøy kommune har levert forliksklage til Forliksrådet i Tromsø hvor de krever at Hurtigruten betaler 2,9 millioner kroner i ubetalt anløpsavgift. Hurtigruten har nektet å betale anløpsavgift til Vestvågøy Havn for anløp i Stamsund i 2014 - 2016.

​Hurtigruten har vært i konflikt med flere havner i Norge, men Vestvågøy er eneste kommune hvor de har nektet å betale for anløp.

- Så vidt jeg forstår mener Hurtigruten at Vestvågøy ikke har kostnader knyttet til havna i Stamsund som skal dekkes av anløpsavgift. Det bestrider kommunen, sier advokat Brynjar Østgård til Lofotposten. Han representerer Vestvågøy og flere andre havner som er i strid med Hurtigruten.

- Vi leverer forliksklagen også for å sikre at kravene våre mot Hurtigruten ASA ikke blir foreldet. Det er en frustrerende situasjon. Nå håper vi å få saken ut av verden. Derfor har vi engasjert advokat, sier havnesjef Ann-Helen Erntsen til avisen.

- Vi krever anløpsavgift i flere havner. Inntektene brukes til tilrettelegging, administrasjon og andre oppgaver knyttet til havnedriften. Hurtigruten mener vi ikke har gode nok selvkostregnskap. Det er vi uenig i, fortsetter Erntsen. - Hurtigruten har hatt 70 prosent rabatt til i fjor, da den ble redusert til 30 prosent.​

Ernsten avslutter med å si at havnen nå ønsker at Kystverket skal komme på banen og legge de føringene som trengs for at partene kan bli ferdig med saken.