Aktuelt
21.08.18
Årets lederutviklingsseminar går til Helsinki

Norske Havner og KS Bedrift Havn inviterer i år sammen til lederutviklingsseminaret som finner sted i Helsinki 24. - 26. september 2018. Programmet er klart, og spekket med havnerelevant stoff. Har du meldt deg på?
12.06.18
Norske Havner og KS Bedrift Havn fusjonerer

Norske Havner og KS Bedrift Havn samler kreftene for å styrke sjøtransporten og bidra til det grønne skiftet. Innen 1.1.2019 går organisasjonene sammen til en organisasjon.
12.06.18
Havnekonferansen i Kristiansand 23 august 2018

Kristiansand Havn inviterer til en innholdsrik og spennende konferansedag 23. august 2018 om fremtidens havn og samferdsel.
Sjekk ruter på:

Hurtigruten klaget inn for forliksrådet

Nov. 15 2016
Vestvågøy kommune har levert forliksklage til Forliksrådet i Tromsø hvor de krever at Hurtigruten betaler 2,9 millioner kroner i ubetalt anløpsavgift. Hurtigruten har nektet å betale anløpsavgift til Vestvågøy Havn for anløp i Stamsund i 2014 - 2016.

​Hurtigruten har vært i konflikt med flere havner i Norge, men Vestvågøy er eneste kommune hvor de har nektet å betale for anløp.

- Så vidt jeg forstår mener Hurtigruten at Vestvågøy ikke har kostnader knyttet til havna i Stamsund som skal dekkes av anløpsavgift. Det bestrider kommunen, sier advokat Brynjar Østgård til Lofotposten. Han representerer Vestvågøy og flere andre havner som er i strid med Hurtigruten.

- Vi leverer forliksklagen også for å sikre at kravene våre mot Hurtigruten ASA ikke blir foreldet. Det er en frustrerende situasjon. Nå håper vi å få saken ut av verden. Derfor har vi engasjert advokat, sier havnesjef Ann-Helen Erntsen til avisen.

- Vi krever anløpsavgift i flere havner. Inntektene brukes til tilrettelegging, administrasjon og andre oppgaver knyttet til havnedriften. Hurtigruten mener vi ikke har gode nok selvkostregnskap. Det er vi uenig i, fortsetter Erntsen. - Hurtigruten har hatt 70 prosent rabatt til i fjor, da den ble redusert til 30 prosent.​

Ernsten avslutter med å si at havnen nå ønsker at Kystverket skal komme på banen og legge de føringene som trengs for at partene kan bli ferdig med saken.