Aktuelt
06.11.17
Drammen Havn på skinner

Drammen havn er igjen tilbake med container-tog etter at jernbanesporet har vært stengt siden 2015. Green Cargo vil kjøre to ukentlige avganger til alle destinasjoner i landet.
29.10.17
-Kystbevilgningene flates ut mens de øker for vei og bane

Direktør i Norske Havner, Arnt-Einar Litsheim, deltok i høring om Statsbudsjettet 2018 til Transportkomiteen i deres åpne høring i dag. De fokuserte på at mens bevilgningene øker generelt, flates de ut på kyst og havneområdene. Les hele høringssvaret her.
29.10.17
-Staten gir og staten tar - havnefusjoner og reglene om dokumentavgift

Norske Havner deltok nylig i høring med Stortingets finanskomité om statbudsjettet 2018, Arnt-Einar Litsheim, direktør i Norske Havner, tok opp en sentral utfordring for havnesamarbeid: dokumentavgiften. Les hele høringssvaret her.
Sjekk ruter på:

- Best og mest effektivt at havnene ivaretar beredskapsoppgavene

Feb. 02 2017
Dette sier Arnt-Einar Litsheim, direktør i Norsk Havneforening etter et møte mellom foreningen, KS Bedrift havn og statsråd Ketil Solvik-Olsen fredag ettermiddag. - Hovedtema for møtet var havnas rolle som offentlig myndighetsutøver og den rollen havnene har i å sikre sikkerhet og fremkommelighet i sjøområdet, fortsetter Litsheim.

- Havnene gjør en viktig samfunnsinnsats og det er en god ressursutnyttelse at havna ivaretar denne rollen, fortsetter Litsheim. - Hvordan skal havna- og farvannsforvaltningen være? Vi er uenige med Kystverket når de anlegger en for restriktiv tolkning av havne- og dfarvannslovens §25. En må ikke bare fokusere på plikten, men også det handlingsrommet paragrafen gir. Havnene er forskjellig, da blir det også forskjeller i avgiften mellom havnene. Slik er systemet lagt opp.

- Hvis ikke havnene som er til stede og kjenner de lokale forholdene skal gjøre dette arbeidet, hvem skal da gjøre det? Det vil ikke være god ressursforvaltning at Kystverket bygger opp en beredskap og et apparat. De kan ikke være til stede overalt uten stor tilførsel av ressurser.  Lokalt havnevesen bør kunne rydde opp i hoved -og biled. Dette kan innebære en havnevakt tilpasset lokale behov, døgnkontinuerlig om nødvendig, tilgang til havnebåt, å styre innseilingen til havn, arbeide med kommunale planer og mer. Dette er offentlige oppgaver som bør belastes anløpsavgiften.

- Norsk Havneforening mener det er både best, mest effektivt og samfunnsøkonomisk mest lønnsomt at de kommunale havnene ivaretar de offentlige beredskapsoppgavene. Havnene har lokal tilstedeværelse, kompetanse og ressurser, og det vil være i skipsfartens og samfunnets interesse. Et havari kan koste enorme summer i skade! avslutter Litsheim.