Aktuelt
15.11.18
Kompetansesenter for krevende fartøyshåndtering

Trondheim Havn, SINTEF Ocean, NTNU og Kongsberg Maritime har gått sammen om å etablere et kompetansesenter for krevende fartøyshåndtering. Planen er at senteret skal se nærmere på krevende operasjoner med skip innen forskjellige sektorer slik som passasjertrafikk, godstransport, fiskeri og havbruk. Første arbeidsmøte finner sted i Trondheim 27. november.
25.10.18
Hold av datoene 9. & 10. januar til årsmøte og havnelederforum

Norske Havner inviterer medlemmer til Havnelederforum og årsmøte 9. & 10. januar.
24.10.18
Ny virkelighet på havnen

Dagens ordning med fire transportetater bør under lupen, skriver Arnt-Einar Litsheim og Halvard Aglen, henholdsvis direktør og styreleder i Norske Havner i et innlegg i Finansavisen publisert 23. oktober.
Sjekk ruter på:

- Best og mest effektivt at havnene ivaretar beredskapsoppgavene

Feb. 02 2017
Dette sier Arnt-Einar Litsheim, direktør i Norsk Havneforening etter et møte mellom foreningen, KS Bedrift havn og statsråd Ketil Solvik-Olsen fredag ettermiddag. - Hovedtema for møtet var havnas rolle som offentlig myndighetsutøver og den rollen havnene har i å sikre sikkerhet og fremkommelighet i sjøområdet, fortsetter Litsheim.

- Havnene gjør en viktig samfunnsinnsats og det er en god ressursutnyttelse at havna ivaretar denne rollen, fortsetter Litsheim. - Hvordan skal havna- og farvannsforvaltningen være? Vi er uenige med Kystverket når de anlegger en for restriktiv tolkning av havne- og dfarvannslovens §25. En må ikke bare fokusere på plikten, men også det handlingsrommet paragrafen gir. Havnene er forskjellig, da blir det også forskjeller i avgiften mellom havnene. Slik er systemet lagt opp.

- Hvis ikke havnene som er til stede og kjenner de lokale forholdene skal gjøre dette arbeidet, hvem skal da gjøre det? Det vil ikke være god ressursforvaltning at Kystverket bygger opp en beredskap og et apparat. De kan ikke være til stede overalt uten stor tilførsel av ressurser.  Lokalt havnevesen bør kunne rydde opp i hoved -og biled. Dette kan innebære en havnevakt tilpasset lokale behov, døgnkontinuerlig om nødvendig, tilgang til havnebåt, å styre innseilingen til havn, arbeide med kommunale planer og mer. Dette er offentlige oppgaver som bør belastes anløpsavgiften.

- Norsk Havneforening mener det er både best, mest effektivt og samfunnsøkonomisk mest lønnsomt at de kommunale havnene ivaretar de offentlige beredskapsoppgavene. Havnene har lokal tilstedeværelse, kompetanse og ressurser, og det vil være i skipsfartens og samfunnets interesse. Et havari kan koste enorme summer i skade! avslutter Litsheim.