Aktuelt
11.02.18
Meld deg på Fagseminaret 2018!

Fagseminaret 2018 finner sted i Oslo 18.-19. april med en hyggelig get-together den 17. april for de som ankommer kvelden før. -Påmeldingen er åpen og programmet er klart! sier Johanne Solheim, prosjektleder for arrangementet.
04.02.18
Norske Havner til Grønt Kystfartsprogram

I slutten av Januar ble det klart at Norske Havner blir med på den tredje fasen i miljøprogrammet Grønt Kystfartsprogram. - Grønt Kystfartsprogram representerer hele sjøtransportnæringen, sier Arnt-Einar Litsheim, direktør i Norske Havner. - Grønne løsninger krever et samarbeid på tvers av næringen, derfor er vi med.
01.02.18
Kirsti Slotsvik til jernbanedirektoratet

Kystdirektør Kirsti Slotsvik ble nylig utnevnt i statsråd som ny direktør i jernbanedirektoratet. Hun fratrer stillingen som kystdirektør etter 11 år.
Sjekk ruter på:

- Best og mest effektivt at havnene ivaretar beredskapsoppgavene

Feb. 02 2017
Dette sier Arnt-Einar Litsheim, direktør i Norsk Havneforening etter et møte mellom foreningen, KS Bedrift havn og statsråd Ketil Solvik-Olsen fredag ettermiddag. - Hovedtema for møtet var havnas rolle som offentlig myndighetsutøver og den rollen havnene har i å sikre sikkerhet og fremkommelighet i sjøområdet, fortsetter Litsheim.

- Havnene gjør en viktig samfunnsinnsats og det er en god ressursutnyttelse at havna ivaretar denne rollen, fortsetter Litsheim. - Hvordan skal havna- og farvannsforvaltningen være? Vi er uenige med Kystverket når de anlegger en for restriktiv tolkning av havne- og dfarvannslovens §25. En må ikke bare fokusere på plikten, men også det handlingsrommet paragrafen gir. Havnene er forskjellig, da blir det også forskjeller i avgiften mellom havnene. Slik er systemet lagt opp.

- Hvis ikke havnene som er til stede og kjenner de lokale forholdene skal gjøre dette arbeidet, hvem skal da gjøre det? Det vil ikke være god ressursforvaltning at Kystverket bygger opp en beredskap og et apparat. De kan ikke være til stede overalt uten stor tilførsel av ressurser.  Lokalt havnevesen bør kunne rydde opp i hoved -og biled. Dette kan innebære en havnevakt tilpasset lokale behov, døgnkontinuerlig om nødvendig, tilgang til havnebåt, å styre innseilingen til havn, arbeide med kommunale planer og mer. Dette er offentlige oppgaver som bør belastes anløpsavgiften.

- Norsk Havneforening mener det er både best, mest effektivt og samfunnsøkonomisk mest lønnsomt at de kommunale havnene ivaretar de offentlige beredskapsoppgavene. Havnene har lokal tilstedeværelse, kompetanse og ressurser, og det vil være i skipsfartens og samfunnets interesse. Et havari kan koste enorme summer i skade! avslutter Litsheim.