Aktuelt
02.05.18
Ny søknadsrunde for tilskudd til havnesamarbeid

Tilskot til hamnesamarbeid skal bidra til meir gods på sjø ved at konkurranseevna til sjøtransporten ovenfor veg vert styrkt gjennom auka transportkvalitet og reduserte prisar.
02.05.18
Norske Havner etablerer unik møteplass på Arendalsuken

Norske Havner har leid inn skoleskipet Sørlandet under hele Arendalsuka, og vil få en sentral plassering i hjertet av Arendal-by. - Vi ønsker å fylle skipet med masse aktivitet innenfor temaene samferdsel og maritim næring, sier prosjektleder Mathias Bernander.
02.05.18
Feiret 100 år på Fagseminaret 2018

17-19 april gikk Fagseminaret 2018 av stabelen. Med 120 deltakere, 33 havner representert og hele 9 fagsesjoner arrangert av foreningens nettverk og faggrupper i tillegg til plenumssesjonen dag 1 var Fagseminaret 2018. – Det var fantastisk å feire foreningens jubileum sammen med så mange engasjerte og dedikerte havnefolk, sier prosjektleder for fagseminaret, Johanne Solheim.
Sjekk ruter på:

- Best og mest effektivt at havnene ivaretar beredskapsoppgavene

Feb. 02 2017
Dette sier Arnt-Einar Litsheim, direktør i Norsk Havneforening etter et møte mellom foreningen, KS Bedrift havn og statsråd Ketil Solvik-Olsen fredag ettermiddag. - Hovedtema for møtet var havnas rolle som offentlig myndighetsutøver og den rollen havnene har i å sikre sikkerhet og fremkommelighet i sjøområdet, fortsetter Litsheim.

- Havnene gjør en viktig samfunnsinnsats og det er en god ressursutnyttelse at havna ivaretar denne rollen, fortsetter Litsheim. - Hvordan skal havna- og farvannsforvaltningen være? Vi er uenige med Kystverket når de anlegger en for restriktiv tolkning av havne- og dfarvannslovens §25. En må ikke bare fokusere på plikten, men også det handlingsrommet paragrafen gir. Havnene er forskjellig, da blir det også forskjeller i avgiften mellom havnene. Slik er systemet lagt opp.

- Hvis ikke havnene som er til stede og kjenner de lokale forholdene skal gjøre dette arbeidet, hvem skal da gjøre det? Det vil ikke være god ressursforvaltning at Kystverket bygger opp en beredskap og et apparat. De kan ikke være til stede overalt uten stor tilførsel av ressurser.  Lokalt havnevesen bør kunne rydde opp i hoved -og biled. Dette kan innebære en havnevakt tilpasset lokale behov, døgnkontinuerlig om nødvendig, tilgang til havnebåt, å styre innseilingen til havn, arbeide med kommunale planer og mer. Dette er offentlige oppgaver som bør belastes anløpsavgiften.

- Norsk Havneforening mener det er både best, mest effektivt og samfunnsøkonomisk mest lønnsomt at de kommunale havnene ivaretar de offentlige beredskapsoppgavene. Havnene har lokal tilstedeværelse, kompetanse og ressurser, og det vil være i skipsfartens og samfunnets interesse. Et havari kan koste enorme summer i skade! avslutter Litsheim.