Aktuelt
15.11.18
Kompetansesenter for krevende fartøyshåndtering

Trondheim Havn, SINTEF Ocean, NTNU og Kongsberg Maritime har gått sammen om å etablere et kompetansesenter for krevende fartøyshåndtering. Planen er at senteret skal se nærmere på krevende operasjoner med skip innen forskjellige sektorer slik som passasjertrafikk, godstransport, fiskeri og havbruk. Første arbeidsmøte finner sted i Trondheim 27. november.
25.10.18
Hold av datoene 9. & 10. januar til årsmøte og havnelederforum

Norske Havner inviterer medlemmer til Havnelederforum og årsmøte 9. & 10. januar.
24.10.18
Ny virkelighet på havnen

Dagens ordning med fire transportetater bør under lupen, skriver Arnt-Einar Litsheim og Halvard Aglen, henholdsvis direktør og styreleder i Norske Havner i et innlegg i Finansavisen publisert 23. oktober.
Sjekk ruter på:

-Transport langs kysten må bli så effektiv som mulig!

Feb. 07 2017
-Det er regjeringens mål! Det sa Samferdseslminister Ketil Solvik-Olsen da han innledet på Haugesundkonferansens dag 2. Han kunne videre fortelle at Samferdselsdepartementet vurderer en tilskuddsordning for havneinvesteringer. Vi kommer her med høydepunktene fra konferansens andre dag.

​Nasjonal Transportplan

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen kunne røpe noe av innholdet i NTP som kommer til våren: Det skal legges opp til infrastrukturtiltak i og ved havner. Departementet vil også gjøre teknologi og innovasjon til en integrert del av fremtidens transportløsning - både for å tilrettelegge for et grønt skifte, og for økt konkurransekraft. De ønsker også å legge til rette for farledsutbedring. Godsoverføring vil også være et satsningsområde i kommende NTP. - Her kan det ligge tiltak som ikke er realisert fra dagens NTP, sier Litsheim. I fjor ble regjeringens forslag til NTP presentert for Stortinget. Partene forhandler nå om den endelige planen som blir vedtatt av Stortinget til våren.

CO2-fond

Både Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen og Næringsminister Monica Mæland nevnte CO2-fondet som er under planlegging. Et CO2-fond vil fungere slik Næringslivets NOx-fond fungerer. Medlemsbedrifter blir fritatt CO2-avgift, og betaler i stedet inn i fondet, som igjen skal finansiere merkostnader ved CO2-kutt hos medlemsbedriftene, samt infrastruktur for lading / fylling.

Autonome skip

Ørnulf Rødseth, seniorforsker ved Sintef og direktør for Norsk FOrum for Autonome Skip redegjorde for arbeidet med autonome skip nasjonalt og internasjonalt.