Aktuelt
06.11.17
Drammen Havn på skinner

Drammen havn er igjen tilbake med container-tog etter at jernbanesporet har vært stengt siden 2015. Green Cargo vil kjøre to ukentlige avganger til alle destinasjoner i landet.
29.10.17
-Kystbevilgningene flates ut mens de øker for vei og bane

Direktør i Norske Havner, Arnt-Einar Litsheim, deltok i høring om Statsbudsjettet 2018 til Transportkomiteen i deres åpne høring i dag. De fokuserte på at mens bevilgningene øker generelt, flates de ut på kyst og havneområdene. Les hele høringssvaret her.
29.10.17
-Staten gir og staten tar - havnefusjoner og reglene om dokumentavgift

Norske Havner deltok nylig i høring med Stortingets finanskomité om statbudsjettet 2018, Arnt-Einar Litsheim, direktør i Norske Havner, tok opp en sentral utfordring for havnesamarbeid: dokumentavgiften. Les hele høringssvaret her.
Sjekk ruter på:

-Transport langs kysten må bli så effektiv som mulig!

Feb. 07 2017
-Det er regjeringens mål! Det sa Samferdseslminister Ketil Solvik-Olsen da han innledet på Haugesundkonferansens dag 2. Han kunne videre fortelle at Samferdselsdepartementet vurderer en tilskuddsordning for havneinvesteringer. Vi kommer her med høydepunktene fra konferansens andre dag.

​Nasjonal Transportplan

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen kunne røpe noe av innholdet i NTP som kommer til våren: Det skal legges opp til infrastrukturtiltak i og ved havner. Departementet vil også gjøre teknologi og innovasjon til en integrert del av fremtidens transportløsning - både for å tilrettelegge for et grønt skifte, og for økt konkurransekraft. De ønsker også å legge til rette for farledsutbedring. Godsoverføring vil også være et satsningsområde i kommende NTP. - Her kan det ligge tiltak som ikke er realisert fra dagens NTP, sier Litsheim. I fjor ble regjeringens forslag til NTP presentert for Stortinget. Partene forhandler nå om den endelige planen som blir vedtatt av Stortinget til våren.

CO2-fond

Både Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen og Næringsminister Monica Mæland nevnte CO2-fondet som er under planlegging. Et CO2-fond vil fungere slik Næringslivets NOx-fond fungerer. Medlemsbedrifter blir fritatt CO2-avgift, og betaler i stedet inn i fondet, som igjen skal finansiere merkostnader ved CO2-kutt hos medlemsbedriftene, samt infrastruktur for lading / fylling.

Autonome skip

Ørnulf Rødseth, seniorforsker ved Sintef og direktør for Norsk FOrum for Autonome Skip redegjorde for arbeidet med autonome skip nasjonalt og internasjonalt.