Aktuelt
06.11.17
Drammen Havn på skinner

Drammen havn er igjen tilbake med container-tog etter at jernbanesporet har vært stengt siden 2015. Green Cargo vil kjøre to ukentlige avganger til alle destinasjoner i landet.
29.10.17
-Kystbevilgningene flates ut mens de øker for vei og bane

Direktør i Norske Havner, Arnt-Einar Litsheim, deltok i høring om Statsbudsjettet 2018 til Transportkomiteen i deres åpne høring i dag. De fokuserte på at mens bevilgningene øker generelt, flates de ut på kyst og havneområdene. Les hele høringssvaret her.
29.10.17
-Staten gir og staten tar - havnefusjoner og reglene om dokumentavgift

Norske Havner deltok nylig i høring med Stortingets finanskomité om statbudsjettet 2018, Arnt-Einar Litsheim, direktør i Norske Havner, tok opp en sentral utfordring for havnesamarbeid: dokumentavgiften. Les hele høringssvaret her.
Sjekk ruter på:

Kystverkets tilskuddsordning for godsoverføring lansert

Feb. 16 2017
– Sjøtransportens styrke er å kunne frakte store mengder gods over lange strekninger mer klima- og miljøvennlig enn de andre transportformene. Samfunnets transportsikkerhet kan bedres ved å utnytte sjøtransportens fortrinn som en sikker transportform. Derfor har Stortinget opprettet en tilskuddsordning som skal bidra til at det blir etablert nye godstransportruter på sjøvegen, sier Sven Martin Tønnessen, avdelingsdirektør for Kystverkets kystforvaltningsavdeling. Redere som ønsker å etablere nye sjøbaserte godsruter kan nå søke om tilskudd fra Kystverket.

​82 millioner kroner i 2017

Regjeringen har en politisk målsetting om sikker, miljøvennlig og effektiv godstransport. Å få mer transport over på sjø er derfor et uttalt mål i Nasjonal Transportplan. I statsbudsjettet for 2017 er det vedtatt en midlertidig incentivordning i tre år med tilskudd til overføring av gods fra veg til sjø. Kystverket forvalter og administrerer ordningen på vegne av Samferdselsdepartementet. Stortinget har bevilget 82 millioner kroner til ordningen i 2017.

– Etablering av nye sjøtransporttilbud kan noen ganger forhindres av høye oppstartskostnader og lave godsvolum i oppstartsfasen. Kystverket vil tildele støtten i opptil tre år til redere etablert innenfor EØS, med skip som er flagget i et EØS-land, under forutsetning om at den nye godsruten genererer samfunnsnytte, er avhengig av støtte for å etableres og kan vise til at den vil være levedyktig etter støtteperioden, forklarer Tønnessen.

Tilskudd til nye ruter

Tilskuddet skal primært bidra til at det etableres nye sjøbaserte godsruter mellom en norsk havn og en annen havn i EØS-området. Under særskilte tilfeller vil det kunne gis tilskudd til oppgradering av eksisterende tilbud.

– Samfunnet får en gevinst ved overføring av gods fra veg til sjø, fordi kostnadene i form av ulykker, støy, kø, lokal luftforurensning, klimagassutslipp og slitasje på infrastruktur er lavere for sjøtransport enn for vegtransport, Som grunnlag for tilskuddsberegningen i hver enkelt søknad, vil denne samfunnsnytten bli beregnet. Kystverket har utviklet et beregningsverktøy for dette, opplyser Tønnessen.

Prosjektene vil rangeres etter hvor stor samfunnsnytte som genereres per tilskuddskrone. ESA (EFTAs overvåkingsorgan) har godkjent tilskuddsordningen, som vil vare fra 2017 til 2020.

Kystverket arrangerer informasjonsmøter om tilskuddsordningen i Oslo 21. februar og i Bergen 22.februar.

For mer informasjon, se ordningens hjemmeside. ​​