Aktuelt
11.02.18
Meld deg på Fagseminaret 2018!

Fagseminaret 2018 finner sted i Oslo 18.-19. april med en hyggelig get-together den 17. april for de som ankommer kvelden før. -Påmeldingen er åpen og programmet er klart! sier Johanne Solheim, prosjektleder for arrangementet.
04.02.18
Norske Havner til Grønt Kystfartsprogram

I slutten av Januar ble det klart at Norske Havner blir med på den tredje fasen i miljøprogrammet Grønt Kystfartsprogram. - Grønt Kystfartsprogram representerer hele sjøtransportnæringen, sier Arnt-Einar Litsheim, direktør i Norske Havner. - Grønne løsninger krever et samarbeid på tvers av næringen, derfor er vi med.
01.02.18
Kirsti Slotsvik til jernbanedirektoratet

Kystdirektør Kirsti Slotsvik ble nylig utnevnt i statsråd som ny direktør i jernbanedirektoratet. Hun fratrer stillingen som kystdirektør etter 11 år.
Sjekk ruter på:

Grønt Kystfartsprogram arrangerte topplederdebatt om grønn konkurransekraft

Feb. 16 2017
Grønt Kystfartsprogram la i høst frem sitt innspill til Eksepertutvalget for Grønn konkurransekraft, og inviterte denne uken til topplederdebatt om grønn konkurransekraft i maritim bransje, hvor bl.a klima- og miljøvernmister Vidar Helgesen og NHO-direktør Kristin Skogen Lund deltok.

Tema for sjøkartet var hva som må til for å styrke sjøtransporten fremover. Ministeren fokuserte på viktigheten av å få til reduksjoner i utslippene og at transportsektoren må stå for store kutt samtidig som en ivaretar konkurransekraften. Han pekte videre på at det offentlige bør bli vesentlig bedre til å foreta «grønne innkjøp». - Her har det offentlige en lang vei å gå, sier Arnt-Einar Litsheim direktør i Norsk Havneforening. - Vareeierforumet har vist at det må mer enn oppfordringer til for å nå miljømålene. Mål og planer må erstattes av handlinger, fortsetter Litsheim. - Heldigvis ser vi at en næring tenker «grønt» og gjennomfører konkrete handlinger som bidrar til en grønnere skipsfart.

CO2-fond

NHO-direktør Kristin Skogen Lund fremhevet viktigheten av å få på plass et CO2-fond, som det foreslått av Norsk Havneforening og de andre transportorganisasjonene i Veikart for Næringslivets transporter. Et CO2-fond vil fungere slik Næringslivets NOx-fond fungerer. Medlemsbedrifter blir fritatt CO2-avgift, og betaler i stedet inn i fondet, som igjen skal finansiere merkostnader ved CO2-kutt hos medlemsbedriftene, samt infrastruktur for lading / fylling. Skogen Lund kunne melde at Næringen er veldig positive til et slikt tiltak som vil være et «byks» framover for en mer grønn skipsfart.

Les sjøkartet her.