Aktuelt
06.11.17
Drammen Havn på skinner

Drammen havn er igjen tilbake med container-tog etter at jernbanesporet har vært stengt siden 2015. Green Cargo vil kjøre to ukentlige avganger til alle destinasjoner i landet.
29.10.17
-Kystbevilgningene flates ut mens de øker for vei og bane

Direktør i Norske Havner, Arnt-Einar Litsheim, deltok i høring om Statsbudsjettet 2018 til Transportkomiteen i deres åpne høring i dag. De fokuserte på at mens bevilgningene øker generelt, flates de ut på kyst og havneområdene. Les hele høringssvaret her.
29.10.17
-Staten gir og staten tar - havnefusjoner og reglene om dokumentavgift

Norske Havner deltok nylig i høring med Stortingets finanskomité om statbudsjettet 2018, Arnt-Einar Litsheim, direktør i Norske Havner, tok opp en sentral utfordring for havnesamarbeid: dokumentavgiften. Les hele høringssvaret her.
Sjekk ruter på:

Grønt Kystfartsprogram arrangerte topplederdebatt om grønn konkurransekraft

Feb. 16 2017
Grønt Kystfartsprogram la i høst frem sitt innspill til Eksepertutvalget for Grønn konkurransekraft, og inviterte denne uken til topplederdebatt om grønn konkurransekraft i maritim bransje, hvor bl.a klima- og miljøvernmister Vidar Helgesen og NHO-direktør Kristin Skogen Lund deltok.

Tema for sjøkartet var hva som må til for å styrke sjøtransporten fremover. Ministeren fokuserte på viktigheten av å få til reduksjoner i utslippene og at transportsektoren må stå for store kutt samtidig som en ivaretar konkurransekraften. Han pekte videre på at det offentlige bør bli vesentlig bedre til å foreta «grønne innkjøp». - Her har det offentlige en lang vei å gå, sier Arnt-Einar Litsheim direktør i Norsk Havneforening. - Vareeierforumet har vist at det må mer enn oppfordringer til for å nå miljømålene. Mål og planer må erstattes av handlinger, fortsetter Litsheim. - Heldigvis ser vi at en næring tenker «grønt» og gjennomfører konkrete handlinger som bidrar til en grønnere skipsfart.

CO2-fond

NHO-direktør Kristin Skogen Lund fremhevet viktigheten av å få på plass et CO2-fond, som det foreslått av Norsk Havneforening og de andre transportorganisasjonene i Veikart for Næringslivets transporter. Et CO2-fond vil fungere slik Næringslivets NOx-fond fungerer. Medlemsbedrifter blir fritatt CO2-avgift, og betaler i stedet inn i fondet, som igjen skal finansiere merkostnader ved CO2-kutt hos medlemsbedriftene, samt infrastruktur for lading / fylling. Skogen Lund kunne melde at Næringen er veldig positive til et slikt tiltak som vil være et «byks» framover for en mer grønn skipsfart.

Les sjøkartet her.