Aktuelt
15.11.18
Kompetansesenter for krevende fartøyshåndtering

Trondheim Havn, SINTEF Ocean, NTNU og Kongsberg Maritime har gått sammen om å etablere et kompetansesenter for krevende fartøyshåndtering. Planen er at senteret skal se nærmere på krevende operasjoner med skip innen forskjellige sektorer slik som passasjertrafikk, godstransport, fiskeri og havbruk. Første arbeidsmøte finner sted i Trondheim 27. november.
25.10.18
Hold av datoene 9. & 10. januar til årsmøte og havnelederforum

Norske Havner inviterer medlemmer til Havnelederforum og årsmøte 9. & 10. januar.
24.10.18
Ny virkelighet på havnen

Dagens ordning med fire transportetater bør under lupen, skriver Arnt-Einar Litsheim og Halvard Aglen, henholdsvis direktør og styreleder i Norske Havner i et innlegg i Finansavisen publisert 23. oktober.
Sjekk ruter på:

Grønt Kystfartsprogram arrangerte topplederdebatt om grønn konkurransekraft

Feb. 16 2017
Grønt Kystfartsprogram la i høst frem sitt innspill til Eksepertutvalget for Grønn konkurransekraft, og inviterte denne uken til topplederdebatt om grønn konkurransekraft i maritim bransje, hvor bl.a klima- og miljøvernmister Vidar Helgesen og NHO-direktør Kristin Skogen Lund deltok.

Tema for sjøkartet var hva som må til for å styrke sjøtransporten fremover. Ministeren fokuserte på viktigheten av å få til reduksjoner i utslippene og at transportsektoren må stå for store kutt samtidig som en ivaretar konkurransekraften. Han pekte videre på at det offentlige bør bli vesentlig bedre til å foreta «grønne innkjøp». - Her har det offentlige en lang vei å gå, sier Arnt-Einar Litsheim direktør i Norsk Havneforening. - Vareeierforumet har vist at det må mer enn oppfordringer til for å nå miljømålene. Mål og planer må erstattes av handlinger, fortsetter Litsheim. - Heldigvis ser vi at en næring tenker «grønt» og gjennomfører konkrete handlinger som bidrar til en grønnere skipsfart.

CO2-fond

NHO-direktør Kristin Skogen Lund fremhevet viktigheten av å få på plass et CO2-fond, som det foreslått av Norsk Havneforening og de andre transportorganisasjonene i Veikart for Næringslivets transporter. Et CO2-fond vil fungere slik Næringslivets NOx-fond fungerer. Medlemsbedrifter blir fritatt CO2-avgift, og betaler i stedet inn i fondet, som igjen skal finansiere merkostnader ved CO2-kutt hos medlemsbedriftene, samt infrastruktur for lading / fylling. Skogen Lund kunne melde at Næringen er veldig positive til et slikt tiltak som vil være et «byks» framover for en mer grønn skipsfart.

Les sjøkartet her.