Aktuelt
21.08.18
Årets lederutviklingsseminar går til Helsinki

Norske Havner og KS Bedrift Havn inviterer i år sammen til lederutviklingsseminaret som finner sted i Helsinki 24. - 26. september 2018. Programmet er klart, og spekket med havnerelevant stoff. Har du meldt deg på?
12.06.18
Norske Havner og KS Bedrift Havn fusjonerer

Norske Havner og KS Bedrift Havn samler kreftene for å styrke sjøtransporten og bidra til det grønne skiftet. Innen 1.1.2019 går organisasjonene sammen til en organisasjon.
12.06.18
Havnekonferansen i Kristiansand 23 august 2018

Kristiansand Havn inviterer til en innholdsrik og spennende konferansedag 23. august 2018 om fremtidens havn og samferdsel.
Sjekk ruter på:

- Det lønner seg å investere i infrastruktur til alternative drivstoff

Feb. 27 2017
Dette er konklusjonen i en studie DNV GL har gjennomført for Kystverket. Rapporten vurderer den samfunnsøkonomiske lønnsomheten til potensielle investeringer i infrastruktur for LNG, biodrivstoff, landstrøm og ladestrøm i de 18 største havnene i Norge. - Her må tiltakene følge etter, og vi har store forventninger til den kommende NTP. sier Arnt-Einar Litsheim, direktør i Norsk Havneforening.

Oppdrag fra Kystverket

Kystverket har gitt DNV GL oppdraget med utgangspunkt i en mulig etablering av en statlig tilskuddsramme som dekker deler av havnenes investeringer i miljøtiltak. I plangrunnlag for NTP 2018-2029 har etatene foreslått å sette av 1,2 milliarder kroner i planperioden til en tilskuddsordning for utvikling av effektive og miljømessig gode havner. 

Beskjeden klimaeffekt ved omlegging til landstrøm

Rapporten konkluderer med at klimaeffekten ved omlegging til landstrøm blir moderat sammenlignet med de totale utslippene fra maritim sektor. Dette er begrunnet med at drivstoff-forbruket i havn kun utgjør en liten del av de totale utslippene fra skipene. Når det gjelder lokale luftutslipp, derimot, blir gevinsten større, spesielt i tettbygde strøk og byer som har utfordringer med luftkvalitet. 

Realitetsorientert scenario gir 40 % klimagassreduksjoner

DNV GL mener at man vil kunne oppnå en klimagassreduksjon på 40 % dersom man tar i bruk de fire alternative drivstoffene i innenriks skipsfart. I dette scenarioet tar alle anløpende skip i bruk landstrøm, og 28 % av den eksisterende innenriksflåten opererer med alternative drivstoff. Rapporten viser videre at støtte til infrastrukturtiltak i havn må ses i sammenheng med støtte til tiltak på skipene. 

- Rapporten gir interessant lesning. Regjeringen har satt noen veldig ambisiøse mål for klimagassreduksjoner fra transportsektoren, og da må det følge med gode virkemidler for å drive frem drivstoffomlegging både på landsiden og sjøsiden. Samtidig må vi heller ikke glemme at sjøveien er miljøveien. Klarer vi å flytte noe av dagens veitransport over på sjø har vi redusert klimagassutslippene fra transportsektoren ytterligere, og samtidig redusert kø og trafikkulykker på veiene. Det er også samfunnsøkonomisk lønnsomt! sier Litsheim. 

Les hele rapporten her  ​