Aktuelt
15.11.18
Kompetansesenter for krevende fartøyshåndtering

Trondheim Havn, SINTEF Ocean, NTNU og Kongsberg Maritime har gått sammen om å etablere et kompetansesenter for krevende fartøyshåndtering. Planen er at senteret skal se nærmere på krevende operasjoner med skip innen forskjellige sektorer slik som passasjertrafikk, godstransport, fiskeri og havbruk. Første arbeidsmøte finner sted i Trondheim 27. november.
25.10.18
Hold av datoene 9. & 10. januar til årsmøte og havnelederforum

Norske Havner inviterer medlemmer til Havnelederforum og årsmøte 9. & 10. januar.
24.10.18
Ny virkelighet på havnen

Dagens ordning med fire transportetater bør under lupen, skriver Arnt-Einar Litsheim og Halvard Aglen, henholdsvis direktør og styreleder i Norske Havner i et innlegg i Finansavisen publisert 23. oktober.
Sjekk ruter på:

- Det lønner seg å investere i infrastruktur til alternative drivstoff

Feb. 27 2017
Dette er konklusjonen i en studie DNV GL har gjennomført for Kystverket. Rapporten vurderer den samfunnsøkonomiske lønnsomheten til potensielle investeringer i infrastruktur for LNG, biodrivstoff, landstrøm og ladestrøm i de 18 største havnene i Norge. - Her må tiltakene følge etter, og vi har store forventninger til den kommende NTP. sier Arnt-Einar Litsheim, direktør i Norsk Havneforening.

Oppdrag fra Kystverket

Kystverket har gitt DNV GL oppdraget med utgangspunkt i en mulig etablering av en statlig tilskuddsramme som dekker deler av havnenes investeringer i miljøtiltak. I plangrunnlag for NTP 2018-2029 har etatene foreslått å sette av 1,2 milliarder kroner i planperioden til en tilskuddsordning for utvikling av effektive og miljømessig gode havner. 

Beskjeden klimaeffekt ved omlegging til landstrøm

Rapporten konkluderer med at klimaeffekten ved omlegging til landstrøm blir moderat sammenlignet med de totale utslippene fra maritim sektor. Dette er begrunnet med at drivstoff-forbruket i havn kun utgjør en liten del av de totale utslippene fra skipene. Når det gjelder lokale luftutslipp, derimot, blir gevinsten større, spesielt i tettbygde strøk og byer som har utfordringer med luftkvalitet. 

Realitetsorientert scenario gir 40 % klimagassreduksjoner

DNV GL mener at man vil kunne oppnå en klimagassreduksjon på 40 % dersom man tar i bruk de fire alternative drivstoffene i innenriks skipsfart. I dette scenarioet tar alle anløpende skip i bruk landstrøm, og 28 % av den eksisterende innenriksflåten opererer med alternative drivstoff. Rapporten viser videre at støtte til infrastrukturtiltak i havn må ses i sammenheng med støtte til tiltak på skipene. 

- Rapporten gir interessant lesning. Regjeringen har satt noen veldig ambisiøse mål for klimagassreduksjoner fra transportsektoren, og da må det følge med gode virkemidler for å drive frem drivstoffomlegging både på landsiden og sjøsiden. Samtidig må vi heller ikke glemme at sjøveien er miljøveien. Klarer vi å flytte noe av dagens veitransport over på sjø har vi redusert klimagassutslippene fra transportsektoren ytterligere, og samtidig redusert kø og trafikkulykker på veiene. Det er også samfunnsøkonomisk lønnsomt! sier Litsheim. 

Les hele rapporten her  ​