Aktuelt
06.11.17
Drammen Havn på skinner

Drammen havn er igjen tilbake med container-tog etter at jernbanesporet har vært stengt siden 2015. Green Cargo vil kjøre to ukentlige avganger til alle destinasjoner i landet.
29.10.17
-Kystbevilgningene flates ut mens de øker for vei og bane

Direktør i Norske Havner, Arnt-Einar Litsheim, deltok i høring om Statsbudsjettet 2018 til Transportkomiteen i deres åpne høring i dag. De fokuserte på at mens bevilgningene øker generelt, flates de ut på kyst og havneområdene. Les hele høringssvaret her.
29.10.17
-Staten gir og staten tar - havnefusjoner og reglene om dokumentavgift

Norske Havner deltok nylig i høring med Stortingets finanskomité om statbudsjettet 2018, Arnt-Einar Litsheim, direktør i Norske Havner, tok opp en sentral utfordring for havnesamarbeid: dokumentavgiften. Les hele høringssvaret her.
Sjekk ruter på:

- Det lønner seg å investere i infrastruktur til alternative drivstoff

Feb. 27 2017
Dette er konklusjonen i en studie DNV GL har gjennomført for Kystverket. Rapporten vurderer den samfunnsøkonomiske lønnsomheten til potensielle investeringer i infrastruktur for LNG, biodrivstoff, landstrøm og ladestrøm i de 18 største havnene i Norge. - Her må tiltakene følge etter, og vi har store forventninger til den kommende NTP. sier Arnt-Einar Litsheim, direktør i Norsk Havneforening.

Oppdrag fra Kystverket

Kystverket har gitt DNV GL oppdraget med utgangspunkt i en mulig etablering av en statlig tilskuddsramme som dekker deler av havnenes investeringer i miljøtiltak. I plangrunnlag for NTP 2018-2029 har etatene foreslått å sette av 1,2 milliarder kroner i planperioden til en tilskuddsordning for utvikling av effektive og miljømessig gode havner. 

Beskjeden klimaeffekt ved omlegging til landstrøm

Rapporten konkluderer med at klimaeffekten ved omlegging til landstrøm blir moderat sammenlignet med de totale utslippene fra maritim sektor. Dette er begrunnet med at drivstoff-forbruket i havn kun utgjør en liten del av de totale utslippene fra skipene. Når det gjelder lokale luftutslipp, derimot, blir gevinsten større, spesielt i tettbygde strøk og byer som har utfordringer med luftkvalitet. 

Realitetsorientert scenario gir 40 % klimagassreduksjoner

DNV GL mener at man vil kunne oppnå en klimagassreduksjon på 40 % dersom man tar i bruk de fire alternative drivstoffene i innenriks skipsfart. I dette scenarioet tar alle anløpende skip i bruk landstrøm, og 28 % av den eksisterende innenriksflåten opererer med alternative drivstoff. Rapporten viser videre at støtte til infrastrukturtiltak i havn må ses i sammenheng med støtte til tiltak på skipene. 

- Rapporten gir interessant lesning. Regjeringen har satt noen veldig ambisiøse mål for klimagassreduksjoner fra transportsektoren, og da må det følge med gode virkemidler for å drive frem drivstoffomlegging både på landsiden og sjøsiden. Samtidig må vi heller ikke glemme at sjøveien er miljøveien. Klarer vi å flytte noe av dagens veitransport over på sjø har vi redusert klimagassutslippene fra transportsektoren ytterligere, og samtidig redusert kø og trafikkulykker på veiene. Det er også samfunnsøkonomisk lønnsomt! sier Litsheim. 

Les hele rapporten her  ​