Aktuelt
02.05.18
Ny søknadsrunde for tilskudd til havnesamarbeid

Tilskot til hamnesamarbeid skal bidra til meir gods på sjø ved at konkurranseevna til sjøtransporten ovenfor veg vert styrkt gjennom auka transportkvalitet og reduserte prisar.
02.05.18
Norske Havner etablerer unik møteplass på Arendalsuken

Norske Havner har leid inn skoleskipet Sørlandet under hele Arendalsuka, og vil få en sentral plassering i hjertet av Arendal-by. - Vi ønsker å fylle skipet med masse aktivitet innenfor temaene samferdsel og maritim næring, sier prosjektleder Mathias Bernander.
02.05.18
Feiret 100 år på Fagseminaret 2018

17-19 april gikk Fagseminaret 2018 av stabelen. Med 120 deltakere, 33 havner representert og hele 9 fagsesjoner arrangert av foreningens nettverk og faggrupper i tillegg til plenumssesjonen dag 1 var Fagseminaret 2018. – Det var fantastisk å feire foreningens jubileum sammen med så mange engasjerte og dedikerte havnefolk, sier prosjektleder for fagseminaret, Johanne Solheim.
Sjekk ruter på:

- Konkurransetilsynets varslede reaksjoner mot NorLines-oppkjøp kan få store følger

Mar. 13 2017
Dette sier Arnt-Einar Litsheim, direktør i Norsk Havneforening. - Dersom denne fusjonen hindres vil det kunne føre til mer gods på vei, fortsetter han.

​I november 2016 inngikk det Stavangerske Dampskibsselskap og Eimskip en avtale om at NorLines skulle overdras til Eimskip, og i slutten av februar sendte Konkurransetilsynet ut et varsel til partene, hvor de sier at de vurderer å gripe inn i foretakssammenslutningen. Konkurransetilsynet frykter at fusjonen vil gi mindre konkurranse i markedet transport av frossen fisk, som igjen vil føre til økte priser eller redusert kvalitet på sjøtransporttilbudet. 

-Vi registrerer at tilsynet mener at det vil skje en markedskonsentrasjon av transporttilbudet når det gjelder frossen fisk, sier Litsheim, -Men frossen fisk utgjør en liten andel av det totale godset. -Det er også betenkelig at dette varselet kommer samtidig som det er etablert en insentivordning for å styrke sjøtransporten langs kysten. Det er jo nettopp fordi sjøtransporten langs kysten er i sterk konkurranse med veitransporten at denne insentivordningen ble etablert. 

Varselet fra Konkurransetilsynet ble sendt 20. februrar, og partene fikk 15 dager på å svare på varselet, og konkurransetilsynet får nye 15 dager på å vurdere merknadene som har kommet inn før et endelig vedtak gjøres. Det vil si at vi kan vente en beslutning innen en ukes tid.