Aktuelt
06.11.17
Drammen Havn på skinner

Drammen havn er igjen tilbake med container-tog etter at jernbanesporet har vært stengt siden 2015. Green Cargo vil kjøre to ukentlige avganger til alle destinasjoner i landet.
29.10.17
-Kystbevilgningene flates ut mens de øker for vei og bane

Direktør i Norske Havner, Arnt-Einar Litsheim, deltok i høring om Statsbudsjettet 2018 til Transportkomiteen i deres åpne høring i dag. De fokuserte på at mens bevilgningene øker generelt, flates de ut på kyst og havneområdene. Les hele høringssvaret her.
29.10.17
-Staten gir og staten tar - havnefusjoner og reglene om dokumentavgift

Norske Havner deltok nylig i høring med Stortingets finanskomité om statbudsjettet 2018, Arnt-Einar Litsheim, direktør i Norske Havner, tok opp en sentral utfordring for havnesamarbeid: dokumentavgiften. Les hele høringssvaret her.
Sjekk ruter på:

- Konkurransetilsynets varslede reaksjoner mot NorLines-oppkjøp kan få store følger

Mar. 13 2017
Dette sier Arnt-Einar Litsheim, direktør i Norsk Havneforening. - Dersom denne fusjonen hindres vil det kunne føre til mer gods på vei, fortsetter han.

​I november 2016 inngikk det Stavangerske Dampskibsselskap og Eimskip en avtale om at NorLines skulle overdras til Eimskip, og i slutten av februar sendte Konkurransetilsynet ut et varsel til partene, hvor de sier at de vurderer å gripe inn i foretakssammenslutningen. Konkurransetilsynet frykter at fusjonen vil gi mindre konkurranse i markedet transport av frossen fisk, som igjen vil føre til økte priser eller redusert kvalitet på sjøtransporttilbudet. 

-Vi registrerer at tilsynet mener at det vil skje en markedskonsentrasjon av transporttilbudet når det gjelder frossen fisk, sier Litsheim, -Men frossen fisk utgjør en liten andel av det totale godset. -Det er også betenkelig at dette varselet kommer samtidig som det er etablert en insentivordning for å styrke sjøtransporten langs kysten. Det er jo nettopp fordi sjøtransporten langs kysten er i sterk konkurranse med veitransporten at denne insentivordningen ble etablert. 

Varselet fra Konkurransetilsynet ble sendt 20. februrar, og partene fikk 15 dager på å svare på varselet, og konkurransetilsynet får nye 15 dager på å vurdere merknadene som har kommet inn før et endelig vedtak gjøres. Det vil si at vi kan vente en beslutning innen en ukes tid.