Aktuelt
15.11.18
Kompetansesenter for krevende fartøyshåndtering

Trondheim Havn, SINTEF Ocean, NTNU og Kongsberg Maritime har gått sammen om å etablere et kompetansesenter for krevende fartøyshåndtering. Planen er at senteret skal se nærmere på krevende operasjoner med skip innen forskjellige sektorer slik som passasjertrafikk, godstransport, fiskeri og havbruk. Første arbeidsmøte finner sted i Trondheim 27. november.
25.10.18
Hold av datoene 9. & 10. januar til årsmøte og havnelederforum

Norske Havner inviterer medlemmer til Havnelederforum og årsmøte 9. & 10. januar.
24.10.18
Ny virkelighet på havnen

Dagens ordning med fire transportetater bør under lupen, skriver Arnt-Einar Litsheim og Halvard Aglen, henholdsvis direktør og styreleder i Norske Havner i et innlegg i Finansavisen publisert 23. oktober.
Sjekk ruter på:

- Konkurransetilsynets varslede reaksjoner mot NorLines-oppkjøp kan få store følger

Mar. 13 2017
Dette sier Arnt-Einar Litsheim, direktør i Norsk Havneforening. - Dersom denne fusjonen hindres vil det kunne føre til mer gods på vei, fortsetter han.

​I november 2016 inngikk det Stavangerske Dampskibsselskap og Eimskip en avtale om at NorLines skulle overdras til Eimskip, og i slutten av februar sendte Konkurransetilsynet ut et varsel til partene, hvor de sier at de vurderer å gripe inn i foretakssammenslutningen. Konkurransetilsynet frykter at fusjonen vil gi mindre konkurranse i markedet transport av frossen fisk, som igjen vil føre til økte priser eller redusert kvalitet på sjøtransporttilbudet. 

-Vi registrerer at tilsynet mener at det vil skje en markedskonsentrasjon av transporttilbudet når det gjelder frossen fisk, sier Litsheim, -Men frossen fisk utgjør en liten andel av det totale godset. -Det er også betenkelig at dette varselet kommer samtidig som det er etablert en insentivordning for å styrke sjøtransporten langs kysten. Det er jo nettopp fordi sjøtransporten langs kysten er i sterk konkurranse med veitransporten at denne insentivordningen ble etablert. 

Varselet fra Konkurransetilsynet ble sendt 20. februrar, og partene fikk 15 dager på å svare på varselet, og konkurransetilsynet får nye 15 dager på å vurdere merknadene som har kommet inn før et endelig vedtak gjøres. Det vil si at vi kan vente en beslutning innen en ukes tid.