Aktuelt
02.05.18
Ny søknadsrunde for tilskudd til havnesamarbeid

Tilskot til hamnesamarbeid skal bidra til meir gods på sjø ved at konkurranseevna til sjøtransporten ovenfor veg vert styrkt gjennom auka transportkvalitet og reduserte prisar.
02.05.18
Norske Havner etablerer unik møteplass på Arendalsuken

Norske Havner har leid inn skoleskipet Sørlandet under hele Arendalsuka, og vil få en sentral plassering i hjertet av Arendal-by. - Vi ønsker å fylle skipet med masse aktivitet innenfor temaene samferdsel og maritim næring, sier prosjektleder Mathias Bernander.
02.05.18
Feiret 100 år på Fagseminaret 2018

17-19 april gikk Fagseminaret 2018 av stabelen. Med 120 deltakere, 33 havner representert og hele 9 fagsesjoner arrangert av foreningens nettverk og faggrupper i tillegg til plenumssesjonen dag 1 var Fagseminaret 2018. – Det var fantastisk å feire foreningens jubileum sammen med så mange engasjerte og dedikerte havnefolk, sier prosjektleder for fagseminaret, Johanne Solheim.
Sjekk ruter på:

Mens vi venter på Nasjonal Transportplan

Mar. 30 2017
- Dessverre blir nok planen en ønskeliste, ikke en prioriteringsliste, frykter Arnt-Einar Litsheim i Norsk Havneforening. Her kan du lese hans innlegg som ble publisert i Finansavisen 31.03.17.

​- Nasjonal Transportplan (NTP) er rett rundt hjørnet. I over en måned nå har vi fått flere lekkasjer som tyder på at øvre ramme blir resultatet. Samtidig vet vi at partiene på Stortinget tar til orde for en nøktern pengebruk. Hvordan kan dette henge sammen? 

Dessverre betyr nok dette at den NTP som kommer blir en ønskeliste, og ikke en prioriteringsliste. 

Norske havner forutsetter at NTP tar inn over seg den betydning transport har for klima og miljø. Når godset velger sjøveien, bidrar vi vesentlig til å oppfylle våre klimaforpliktelser. Skal vi lykkes, må sjø ta gods som i dag går på vei, samt fremtidig vekst. Havnene er klare for å bidra, men forutsetter at ikke de fratas viktige rammebetingelser som for eksempel dagens ordning med havnekapital. Flere utredninger peker på at dagens havnekapitalregler sikrer et desentralisert havnetilbud til en lav kostnad. Videre bør sjøtransporten styrkes gjennom tilskudd til havner og infrastrukturtiltak (bane og vei) til havn. Alternativet er mer gods på vei, til en høy samfunnsøkonomisk kostnad med økte utslipp. 

Arnt-Einar Litsheim, adm. direktør Norsk Havneforening