Aktuelt
06.11.17
Drammen Havn på skinner

Drammen havn er igjen tilbake med container-tog etter at jernbanesporet har vært stengt siden 2015. Green Cargo vil kjøre to ukentlige avganger til alle destinasjoner i landet.
29.10.17
-Kystbevilgningene flates ut mens de øker for vei og bane

Direktør i Norske Havner, Arnt-Einar Litsheim, deltok i høring om Statsbudsjettet 2018 til Transportkomiteen i deres åpne høring i dag. De fokuserte på at mens bevilgningene øker generelt, flates de ut på kyst og havneområdene. Les hele høringssvaret her.
29.10.17
-Staten gir og staten tar - havnefusjoner og reglene om dokumentavgift

Norske Havner deltok nylig i høring med Stortingets finanskomité om statbudsjettet 2018, Arnt-Einar Litsheim, direktør i Norske Havner, tok opp en sentral utfordring for havnesamarbeid: dokumentavgiften. Les hele høringssvaret her.
Sjekk ruter på:

Konkurransetilsynet stopper Eimskips oppkjøp av Nor Lines

Apr. 02 2017
Konkurransetilsynet stanser Eimskip sitt oppkjøp av Nor Lines. -Skuffende, sier Arnt-Einar Litsheim, direktør i Norsk Havneforening. - Resultatet kan bli godsoverføring fra sjø til land.

​I en pressemelding melder Konkurransetilsynet at årsaken er at oppkjøpet vil i betydelig grad hindre effektiv konkurranse i markedet for frakt av frossen fisk med fryseskip fra Nord-Norge til Nord-Europa.– Konkurransetilsynet skal stanse oppkjøp som skader konkurransen. Eimskip og Nor Lines er nære konkurrenter og har samlet sett høye markedsandeler i dagens marked, sier konkurransedirektør Lars Sørgard.

Konkurransetilsynets vedtak ble sendt til partene i dag, 3. april. Oppkjøpet involverer de to største aktørene innenfor frakt av frossen fisk fra Nord-Norge til Nord-Europa. Kundene er aktører innen norsk fiskeriindustri som etterspør frakt av den frosne fisken for videresalg. Hoveddelen av den frosne fisken eksporteres til utlandet. – Vi mener at et oppkjøp vil føre til redusert konkurranse som vil gjøre det mulig for Eimskip å øke prisene eller redusere kvaliteten overfor kundene i markedet, sier fungerende avdelingsdirektør Øyvind Nilssen.

- Med eller uten Nor Lines blir Eimskip en dominerende aktør, sier Litsheim. - Transport av frossen fisk på sjø er allerede i sterk konkurranse med bil. Foreløpig ser det ut til at sjø er bedre, avslutter han.