Aktuelt
15.11.18
Kompetansesenter for krevende fartøyshåndtering

Trondheim Havn, SINTEF Ocean, NTNU og Kongsberg Maritime har gått sammen om å etablere et kompetansesenter for krevende fartøyshåndtering. Planen er at senteret skal se nærmere på krevende operasjoner med skip innen forskjellige sektorer slik som passasjertrafikk, godstransport, fiskeri og havbruk. Første arbeidsmøte finner sted i Trondheim 27. november.
25.10.18
Hold av datoene 9. & 10. januar til årsmøte og havnelederforum

Norske Havner inviterer medlemmer til Havnelederforum og årsmøte 9. & 10. januar.
24.10.18
Ny virkelighet på havnen

Dagens ordning med fire transportetater bør under lupen, skriver Arnt-Einar Litsheim og Halvard Aglen, henholdsvis direktør og styreleder i Norske Havner i et innlegg i Finansavisen publisert 23. oktober.
Sjekk ruter på:

Konkurransetilsynet stopper Eimskips oppkjøp av Nor Lines

Apr. 02 2017
Konkurransetilsynet stanser Eimskip sitt oppkjøp av Nor Lines. -Skuffende, sier Arnt-Einar Litsheim, direktør i Norsk Havneforening. - Resultatet kan bli godsoverføring fra sjø til land.

​I en pressemelding melder Konkurransetilsynet at årsaken er at oppkjøpet vil i betydelig grad hindre effektiv konkurranse i markedet for frakt av frossen fisk med fryseskip fra Nord-Norge til Nord-Europa.– Konkurransetilsynet skal stanse oppkjøp som skader konkurransen. Eimskip og Nor Lines er nære konkurrenter og har samlet sett høye markedsandeler i dagens marked, sier konkurransedirektør Lars Sørgard.

Konkurransetilsynets vedtak ble sendt til partene i dag, 3. april. Oppkjøpet involverer de to største aktørene innenfor frakt av frossen fisk fra Nord-Norge til Nord-Europa. Kundene er aktører innen norsk fiskeriindustri som etterspør frakt av den frosne fisken for videresalg. Hoveddelen av den frosne fisken eksporteres til utlandet. – Vi mener at et oppkjøp vil føre til redusert konkurranse som vil gjøre det mulig for Eimskip å øke prisene eller redusere kvaliteten overfor kundene i markedet, sier fungerende avdelingsdirektør Øyvind Nilssen.

- Med eller uten Nor Lines blir Eimskip en dominerende aktør, sier Litsheim. - Transport av frossen fisk på sjø er allerede i sterk konkurranse med bil. Foreløpig ser det ut til at sjø er bedre, avslutter han.