Aktuelt
04.07.18
God sommer!

Vi ønsker våre medlemmer og samarbeidspartnere en god sommer, og ser frem til å ta fatt på viktige oppgaver igjen i slutten av juli.
12.06.18
Norske Havner og KS Bedrift Havn fusjonerer

Norske Havner og KS Bedrift Havn samler kreftene for å styrke sjøtransporten og bidra til det grønne skiftet. Innen 1.1.2019 går organisasjonene sammen til en organisasjon.
12.06.18
Havnekonferansen i Kristiansand 23 august 2018

Kristiansand Havn inviterer til en innholdsrik og spennende konferansedag 23. august 2018 om fremtidens havn og samferdsel.
Sjekk ruter på:

Liberalisering av havnekapitalen = mer gods på vei

Apr. 23 2017
I dag finansierer havnekapitalen infrastrukturen til sjøtransport i havn. Havne- og farvannsloven er under revisjon, og ett av punktene havnelovutvalget vurderer er hvorvidt havnekapitalen skal beskyttes eller ikke. Havner og sjøtransportorganisasjoner er enige om viktigheten av å verne om havnekapitalen. – Det vil være katastrofalt for sjøtransporten å liberalisere havnekapitalen, sier Arnt-Einar Litsheim, direktør i Norsk Havneforening.

​- Det blir ikke mer gods på sjø ved å frata Norske havner sine finansielle muskler, fortsetter han. - Skal havnekapitalen brukes til andre gode formål betyr dette svekket konkurranseevne. Vinneren vil bli lastebilen.

- Det er uforståelig at sentrale politikere fra flere partier ønsker å åpne opp for at kommunene kan bruke av disse midlene, samtidig som en ønsker å styrke havnene og sjøtransportens konkurransekraft. Med EUs forslag til gruppeunntak for havn skulle alt ligge til rette for en storsatsning på sjøtransport, avslutter han. 

Om havnekapitalen

Til havnekapitalen tilhører havnekassens formue og inntekter fra anløpsavgift og havnedrift. I dagens havne- og farvannslov er havnekapitalen beskyttet. Havnekapitalen kan ikke nyttes til andre formål enn havnevirksomhet, herunder drift, vedlikehold, utbedring, utbygging og utvikling. Bestemmelsene om havnekapitalen sørger for at havnene har tilstrekkelig med midler til å sørge for gode, effektive knutepunkter for sjøtransport. Uten havnekapitalen blir sjøtransporten avhengig av offentlige investeringsbudsjetter. Havnekapitalen er med på å sørge for at kostnadene i norske havner er lavere enn i våre naboland uten en beskyttet havnekapital. 

Også Kystverkets infrastruktur er brukerfinansiert. Sjøtransporten er i stor grad selvfinansierende, da den betaler for det meste av sin infrastruktur gjennom vederlag og avgifter. Dette til forskjell for vegtransportinfrastruktur som i mye større grad blir finansiert over statsbudsjettet. – Jeg tror ikke stortingspolitikerne ser for seg en tilførsel av titalls milliarder til havnetjenester over statsbudsjettene, sier Litsheim. - Før en åpner opp "havnekassen" bør de ulike transportformene ha like rammevilkår, avslutter han.