Aktuelt
06.11.17
Drammen Havn på skinner

Drammen havn er igjen tilbake med container-tog etter at jernbanesporet har vært stengt siden 2015. Green Cargo vil kjøre to ukentlige avganger til alle destinasjoner i landet.
29.10.17
-Kystbevilgningene flates ut mens de øker for vei og bane

Direktør i Norske Havner, Arnt-Einar Litsheim, deltok i høring om Statsbudsjettet 2018 til Transportkomiteen i deres åpne høring i dag. De fokuserte på at mens bevilgningene øker generelt, flates de ut på kyst og havneområdene. Les hele høringssvaret her.
29.10.17
-Staten gir og staten tar - havnefusjoner og reglene om dokumentavgift

Norske Havner deltok nylig i høring med Stortingets finanskomité om statbudsjettet 2018, Arnt-Einar Litsheim, direktør i Norske Havner, tok opp en sentral utfordring for havnesamarbeid: dokumentavgiften. Les hele høringssvaret her.
Sjekk ruter på:

Liberalisering av havnekapitalen = mer gods på vei

Apr. 23 2017
I dag finansierer havnekapitalen infrastrukturen til sjøtransport i havn. Havne- og farvannsloven er under revisjon, og ett av punktene havnelovutvalget vurderer er hvorvidt havnekapitalen skal beskyttes eller ikke. Havner og sjøtransportorganisasjoner er enige om viktigheten av å verne om havnekapitalen. – Det vil være katastrofalt for sjøtransporten å liberalisere havnekapitalen, sier Arnt-Einar Litsheim, direktør i Norsk Havneforening.

​- Det blir ikke mer gods på sjø ved å frata Norske havner sine finansielle muskler, fortsetter han. - Skal havnekapitalen brukes til andre gode formål betyr dette svekket konkurranseevne. Vinneren vil bli lastebilen.

- Det er uforståelig at sentrale politikere fra flere partier ønsker å åpne opp for at kommunene kan bruke av disse midlene, samtidig som en ønsker å styrke havnene og sjøtransportens konkurransekraft. Med EUs forslag til gruppeunntak for havn skulle alt ligge til rette for en storsatsning på sjøtransport, avslutter han. 

Om havnekapitalen

Til havnekapitalen tilhører havnekassens formue og inntekter fra anløpsavgift og havnedrift. I dagens havne- og farvannslov er havnekapitalen beskyttet. Havnekapitalen kan ikke nyttes til andre formål enn havnevirksomhet, herunder drift, vedlikehold, utbedring, utbygging og utvikling. Bestemmelsene om havnekapitalen sørger for at havnene har tilstrekkelig med midler til å sørge for gode, effektive knutepunkter for sjøtransport. Uten havnekapitalen blir sjøtransporten avhengig av offentlige investeringsbudsjetter. Havnekapitalen er med på å sørge for at kostnadene i norske havner er lavere enn i våre naboland uten en beskyttet havnekapital. 

Også Kystverkets infrastruktur er brukerfinansiert. Sjøtransporten er i stor grad selvfinansierende, da den betaler for det meste av sin infrastruktur gjennom vederlag og avgifter. Dette til forskjell for vegtransportinfrastruktur som i mye større grad blir finansiert over statsbudsjettet. – Jeg tror ikke stortingspolitikerne ser for seg en tilførsel av titalls milliarder til havnetjenester over statsbudsjettene, sier Litsheim. - Før en åpner opp "havnekassen" bør de ulike transportformene ha like rammevilkår, avslutter han.