Aktuelt
06.11.17
Drammen Havn på skinner

Drammen havn er igjen tilbake med container-tog etter at jernbanesporet har vært stengt siden 2015. Green Cargo vil kjøre to ukentlige avganger til alle destinasjoner i landet.
29.10.17
-Kystbevilgningene flates ut mens de øker for vei og bane

Direktør i Norske Havner, Arnt-Einar Litsheim, deltok i høring om Statsbudsjettet 2018 til Transportkomiteen i deres åpne høring i dag. De fokuserte på at mens bevilgningene øker generelt, flates de ut på kyst og havneområdene. Les hele høringssvaret her.
29.10.17
-Staten gir og staten tar - havnefusjoner og reglene om dokumentavgift

Norske Havner deltok nylig i høring med Stortingets finanskomité om statbudsjettet 2018, Arnt-Einar Litsheim, direktør i Norske Havner, tok opp en sentral utfordring for havnesamarbeid: dokumentavgiften. Les hele høringssvaret her.
Sjekk ruter på:

Vel overstått fagseminar 2017

May. 03 2017
Over 100 deltakere fra hele havne-Norge var samlet i Hamburg 26.-28. april til Norske Havners fagseminar 2017. - Det var travle dager med fokus på fag og nettverksbygging, sier Johanne Solheim, rådgiver i Norsk Havneforening. - Vi gleder oss over oppslutningen, og ser frem til å sette i gang planleggingen av neste års fagseminar.

Rammevilkår

Rammevilkår for havnevirksomhet var tema på den første sesjonen på fagseminaret. Det er svært mye som skjer i havne-Norge på mange fronter i år. Nasjonal Transportplan 2018-2029 ble lagt frem like før påske. Hva ligger i NTP for sjøtransporten? Arnt-Einar Litsheim, direktør i Norsk havneforening orienterte. Laste- og lossearbeidersaken har versert i flere rettsaker det siste året. Are Kjensli, direktør i NHO Logistikk og Transport, orienterte. Regjeringen har satt ambisiøse mål for å redsuere klimagassutslipp. Eivind Dale, principal engineer i DNV GL presenterte en ny rapport som kunne vise konkrete klimagevinster ved godsoverføring fra vei til sjø. 

Ny havnelov?

I disse dager arbeider et regjeringsutvalg med ny havnelov, og de ser på både organisering, farvannsforvaltning, havnekapital med mer. Havneorganisasjonenes representant i utvalget, Wollert Krohn-Hansen brukte en hel sesljon på å orientere om prosessen, og ta imot innspill fra deltakerne. 

Anskaffelser eller marked?

En ny anskaffelseslov gir nye muligheter. Advokat Espen Bakken holdt kurs i en av de to parallellsesjonene etter lunsj. Omtrent like mange deltakere fikk lære av av havnemiljøet i Hamburg. Hamburgs cruise-oppskrift er en suksessoppskrift, kunne Sacha Rougier fra Cruise Gate Hamburg vise oss i parallellsjonen Marked. I samme sesjon presenterte to representanter fra Hapag Lloyd, Mark Wottke og Detlev Pehrs Hapag Lloyd fortelle om sine strategier og tanker rundt Norges-trafikken.

Byutvikling eller teknologi?

Byutviklingen i HafenCity er verdenskjent. En av dagens siste parallellsesjoner gikk til besøkssenteret på Hafencity. Deltakerne ble vist besøkssenteret, og den splitter nye bydelen som tidligere var en del av havnen. 

Som Europas nest største havn ligger Port of Hamburg langt fremme når det gjelder teknologisk utvikling. Ulrich Baldauf, sjef for IT-strategi i Hamburg Port Authority presentere deres ambisiøse utviklingsprosjekt SmartPort 2025-prosjekt. Portopia-prosjektet, et EU-prosjekt med mål om å måle havneeffektivitet i hele Europa har en lang og komplisert historie. Det har ikke vist seg å bare være enkelt å finne de riktige indikatorene, noe som Ralf Fiedler fra Fraunhofer Center for Maritime Transport kunne fortelle.

Havnebesøk eller landstrømanlegg?

Fagseminarets siste dag kunne deltakerne velge om de vulle delta på havnebesøk med Hamburg Port Authority, eller besøk til landstrømanlegget ved Altona Cruise Terminal. 

Se hele programmet her.