Aktuelt
10.08.17
Norske havner går sammen om tiltak for bedre miljø

En rekke norske cruisehavner og organisasjoner går sammen om å redusere cruiseskipenes miljøpåvirkning i havnene.
07.08.17
Amsterdam inviterer til GreenPort og GreenPort Cruise 2017

Programmet er klart for GreenPort Congress og GreenPort Cruise 2017. GreenPort Congress finner sted 11.-13. oktober, og GreenPort Cruise 10. oktober, begge i Amsterdam. Nytt av året er et mer interaktivt program.
07.08.17
ENOVA lyser ut tilskudd for landstrøm for fjerde gang

ENOVA lyser for fjerde gang ut tilskudd om landstrom til skip i norske havner. Frist for å søke er 20. september.
Sjekk ruter på:

-Mindre endringer på sjøsiden i revidert nasjonalbudsjett

May. 10 2017
Regjeringen presenterte i dag Revidert Nasjonalbudsjett for 2017. - Det var ikke mange endringer eller ekstrabevilgninger til sjøtransporten å finne, men CO2-fondet, som skal bidra til å redusere klimagassutslipp fra blant annet transportsektoren, fikk betydelig omtale, sier Arnt-Einar Litsheim, direktør i Norske Havner.

15 millioner til fergekai i Moss

Regjeringen foreslår å bevilge 15 millioner til å utbedre fergekaien i Moss, samt å legge til rette for landstrøm til fergene om natten.  

5 millioner kroner til moloer i Kvitsøy og Farsund

- Regjeringen fortsetter satsingen på kysten som en transportåre. Vi har et mål om å fjerne store deler av etterslepet på vedlikehold av kaianlegg og moloer innen 12 år. Denne bevilgningen sørger for at nødvendige utbedringer på Ystebøsundet og Lista molo blir gjennomført, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i en pressemelding om de fem millionene som er foreslått bevilget i revidert nasjonalbudsjett.  

12 millioner kroner til navigasjonsinnretninger 

Regjeringen foreslår å øke bevilgningen til investering og fornying av navigasjonsinnretninger med 12 millioner kroner. 

Regjeringens status for CO2-fond

Revidert Nasjonalbudsjett inneholdt en relativt omfattende gjennomgang og statusrapport om CO2-fondet, som følge av et anmodningsvedtak fra Stortinget.

Transportorganisasjonene, inkludert Norske Havner, foreslo et CO2-fond i fjor i et innspill til regjeringen, Veikart for næringslivets transporter. Dette CO2 var formet etter NOx-fondet, en miljøavtale hvor næringslivet forplikter seg til å redusere utslipp. Medlemmer av NOx-fondet betaler en medlemsavgift til fondet, men blir fritatt for å betale NOx-avgift.  

Regjeringen signaliserer i Revidert Nasjonalbudsjett at de vil arbeide for å innrette et CO2-fond etter Enova-modellen, hvor man fortsatt vil måtte betale CO2-avgift, men at næringsaktører kan søke til CO2-fondet om midler for utslippsreduserende tiltak. 

- Denne løsningen blir nok oppfattet av næringslivet som mye mindre offensiv enn den miljøavtalen som ble foreslått i Veikartet, sier Johanne Solheim, rådgiver i Norske Havner. – Men det pågår forhandlinger mellom næringslivet og regjeringen nå om hvordan avtalen skal se ut og om omfanget, så denne saken er ikke over.