Aktuelt
11.10.17
-Et statsbudsjett for økt veitransport

Norske Havner registrerer at satsningen på kyst, havn og sjø ikke står i forhold til Regjeringens uttalte ambisjoner! Skal vi lykkes med å nå våre klimamål, må det satses ytterligere på sjø og havn.
05.10.17
Norske Havners lederutviklingsseminar i Dublin

31. oktober - 2. november går Norske Havners lederutviklingsseminar av stabelen i Dublin. Stikkord fra programmet er Dublin Port, digitalisering og havnelov.
14.09.17
Cruiseturisme god business

- Det er en myte at cruiseturismen gir lite tilbake til samfunnet i form av økonomiske ringvirkninger. Dette skriver Styreleder Halvard Aglen og Direktør Arnt-Einar Litsheim i et innlegg i Dagens Næringsliv i dag.
Sjekk ruter på:

-Mindre endringer på sjøsiden i revidert nasjonalbudsjett

May. 10 2017
Regjeringen presenterte i dag Revidert Nasjonalbudsjett for 2017. - Det var ikke mange endringer eller ekstrabevilgninger til sjøtransporten å finne, men CO2-fondet, som skal bidra til å redusere klimagassutslipp fra blant annet transportsektoren, fikk betydelig omtale, sier Arnt-Einar Litsheim, direktør i Norske Havner.

15 millioner til fergekai i Moss

Regjeringen foreslår å bevilge 15 millioner til å utbedre fergekaien i Moss, samt å legge til rette for landstrøm til fergene om natten.  

5 millioner kroner til moloer i Kvitsøy og Farsund

- Regjeringen fortsetter satsingen på kysten som en transportåre. Vi har et mål om å fjerne store deler av etterslepet på vedlikehold av kaianlegg og moloer innen 12 år. Denne bevilgningen sørger for at nødvendige utbedringer på Ystebøsundet og Lista molo blir gjennomført, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i en pressemelding om de fem millionene som er foreslått bevilget i revidert nasjonalbudsjett.  

12 millioner kroner til navigasjonsinnretninger 

Regjeringen foreslår å øke bevilgningen til investering og fornying av navigasjonsinnretninger med 12 millioner kroner. 

Regjeringens status for CO2-fond

Revidert Nasjonalbudsjett inneholdt en relativt omfattende gjennomgang og statusrapport om CO2-fondet, som følge av et anmodningsvedtak fra Stortinget.

Transportorganisasjonene, inkludert Norske Havner, foreslo et CO2-fond i fjor i et innspill til regjeringen, Veikart for næringslivets transporter. Dette CO2 var formet etter NOx-fondet, en miljøavtale hvor næringslivet forplikter seg til å redusere utslipp. Medlemmer av NOx-fondet betaler en medlemsavgift til fondet, men blir fritatt for å betale NOx-avgift.  

Regjeringen signaliserer i Revidert Nasjonalbudsjett at de vil arbeide for å innrette et CO2-fond etter Enova-modellen, hvor man fortsatt vil måtte betale CO2-avgift, men at næringsaktører kan søke til CO2-fondet om midler for utslippsreduserende tiltak. 

- Denne løsningen blir nok oppfattet av næringslivet som mye mindre offensiv enn den miljøavtalen som ble foreslått i Veikartet, sier Johanne Solheim, rådgiver i Norske Havner. – Men det pågår forhandlinger mellom næringslivet og regjeringen nå om hvordan avtalen skal se ut og om omfanget, så denne saken er ikke over.