Aktuelt
04.12.17
Utredet alternative drivstoff i havn

I høst har Norske Havner sammen med seks havner utredet muligheter og utfordringer knyttet til alternative drivstoff i havn. Prosjektet Infrastruktur for Alternative Drivstoff i Havn var delfinansiert av Kystverket. Utgangspunktet for prosjektet var at kommende miljøkrav og å skulle redusere klimagassutslipp fra sjøtransporten gir nye muligheter og nye utfordringer til havnene som tilrettelegger for bunkring i havn.
04.12.17
Havneledere samles i Moss

Havneledere samles i Moss for årets havnelederforum 18.-19. desember. Havnelederforum er et årlig arrangement for øverste leder i medlemshavnene, og har tidligere vært avholdt i Oslo, Bergen, Kristiansand, Kristiansund og Sandnes.
22.11.17
-Havnene er navet i logistikken

-Norske havner har flere viktige samfunnsroller. Dette skriver direktør i Norske Havner i en kronikk i innstikket Supply Chain Management. - De bidrar til økt godstransport på sjø, og de bidrar til god og kostnadseffektiv logistikk for næringslivet. Gjennom dette bidrar norske havner til regional næringsutvikling, bedre miljø og færre klimagassutslipp. Norske Havner er bindeleddet mellom sjø og land, og utgjør et viktig nav i transportsystemet.
Sjekk ruter på:

11 søkere til godsoverføringsstøtte

May. 18 2017
Kystverkets tilskuddsordning for godsoverføring, som ble utlyst for første gang i vår, har mottatt 11 søknader. Til sammen har søknadene som mål å flytte 3,7 millioner tonn gods som i dag blir transportert på norske veier over til sjøveien, kan Kystverket melde.

​Regjeringen satt av 82 millioner kroner i Statsbudsjettet for 2017 til en tilskuddsordning for overføring av gods fra veg til sjø. Formålet med ordningen er å styrke konkurransekraften til sjøtransporten, og slik bidra til å nå målet om å få mer av godstransporten over på kjøl.

Kystverket melder at de har mottatt 11 søknadar på tilskuddsordningen. Summen det er søkt om er til sammen ca 210 millionar kroner for 3 års-perioden.

– Godsmengden søkarene har som mål å overføre vil kunne utgjøre ein relevant del av den godsmengden NTP Godsanalyse identifiserte som mulig å overføre. I tillegg viser søknadane at der er mer kortreist gods som kan overføres enn tidligere forventet. Dette er godt nytt for sjøtransporten og viser at næringen nå ser nye muligheter, sier avdelingsdirektør Sven Martin Tønnessen i Kystverket.

Kystverket skal nå vurdere søknadene og ventar å ha tildelingen klar innen 30. juni i år.