Aktuelt
11.10.17
-Et statsbudsjett for økt veitransport

Norske Havner registrerer at satsningen på kyst, havn og sjø ikke står i forhold til Regjeringens uttalte ambisjoner! Skal vi lykkes med å nå våre klimamål, må det satses ytterligere på sjø og havn.
05.10.17
Norske Havners lederutviklingsseminar i Dublin

31. oktober - 2. november går Norske Havners lederutviklingsseminar av stabelen i Dublin. Stikkord fra programmet er Dublin Port, digitalisering og havnelov.
14.09.17
Cruiseturisme god business

- Det er en myte at cruiseturismen gir lite tilbake til samfunnet i form av økonomiske ringvirkninger. Dette skriver Styreleder Halvard Aglen og Direktør Arnt-Einar Litsheim i et innlegg i Dagens Næringsliv i dag.
Sjekk ruter på:

Ny NOx-avtale på plass

May. 23 2017
Klima- og miljødepartementet har undertegnet en ny miljøavtale med 15 næringsorganisasjoner om reduksjon i utslippene av helse- og miljøskadelige nitrogenoksider (NOx).

​I stedet for å betale avgift til staten, betaler de tilsluttede virksomhetene en medlemsavgift til Næringslivets NOx-fond. Fondet tildeler igjen støtte til gjennomføring av utslippsreduserende tiltak i virksomhetene.

Utslippsreduksjoner 

Næringslivet skal redusere sine årlige NOx-utslipp med 16.000 tonn fram mot 2025. Avtalen er et viktig verktøy for å sikre at Norge overholder sine internasjonale utslippsforpliktelser. 

-  NOx-avtalen er et godt eksempel på at myndighetene og næringslivet sammen kan utvikle virkemidler som sikrer utslippsreduksjoner og miljøforbedringer.  Det er svært positivt at vi nå er i mål med en avtale som vil gi nye utslippskutt de kommende årene, sier klima- og miljøminister Vidar Helgesen.

Slutter seg til miljøavtalen

Den nye miljøavtalen har en varighet på åtte år fra 2018, og er den tredje i rekken av avtaler hvor næringslivet forplikter seg til å redusere sine NOx-utslipp. Avtaleparter er staten ved Klima og miljødepartementet og 15 næringsorganisasjoner som representerer virksomheter som omfattes av avgiften på utslipp av NOx. De enkelte virksomhetene får fritak for betaling av avgift ved å slutte seg til miljøavtalen. De forplikter seg samtidig til å redusere sine utslipp.

 Et gjennombrudd 

-   NOx-avtalene har gitt et gjennom­brudd for bruk av utslippsreduserende teknologi i stor skala. Dermed skapes nye markeder for leverandørindustrien. Dette har vi særlig sett i innenriks skipsfart. Her har næringsorganisasjonene gjennom NOx-fondet bidratt vesentlig til introduksjonen av lav- og nullutslippsteknologi som LNG og elektrisk drift, sier næringsminister Monica Mæland. 

Miljøforpliktelsen i den nye avtalen er utformet som samlet utslippstak for alle virksomhetene som omfattes av avtalen for perioder på to år, i alt fire perioder. Utslippstaket blir gradvis strammere fra en periode til neste. Utslippene fra virksomhetene som omfattes er for 2016 beregnet til totalt 97.000 tonn. For siste toårsperiode (2024-2025) er utslippstaket et gjennomsnitt på 81.000 tonn pr år. Det er opp til organisasjonene og virksomhetene å avgjøre hvilke tiltak de ønsker å gjennomføre for å overholde utslippstakene. Dersom utslippstakene ikke overholdes, oppstår det krav om å betale avgift til staten avhengig av hvor stor overskridelsen er.

Sur nedbør

Nitrogenoksider (NOx) bidrar til sur nedbør, overgjødsling og økte konsentrasjoner av bakkenært ozon. Utslippene kan skade økosystemer og vegetasjon. De gir også helseskader for mennesker ved høye forurensningsnivåer i byene. Norge har forpliktelser om å redusere NOx-utslippene i Gøteborgprotokollen og i EØS-avtalen.

Kilde: Regjeringen.no​

Tema:  klima , miljø , avgifter