Aktuelt
04.12.17
Utredet alternative drivstoff i havn

I høst har Norske Havner sammen med seks havner utredet muligheter og utfordringer knyttet til alternative drivstoff i havn. Prosjektet Infrastruktur for Alternative Drivstoff i Havn var delfinansiert av Kystverket. Utgangspunktet for prosjektet var at kommende miljøkrav og å skulle redusere klimagassutslipp fra sjøtransporten gir nye muligheter og nye utfordringer til havnene som tilrettelegger for bunkring i havn.
04.12.17
Havneledere samles i Moss

Havneledere samles i Moss for årets havnelederforum 18.-19. desember. Havnelederforum er et årlig arrangement for øverste leder i medlemshavnene, og har tidligere vært avholdt i Oslo, Bergen, Kristiansand, Kristiansund og Sandnes.
22.11.17
-Havnene er navet i logistikken

-Norske havner har flere viktige samfunnsroller. Dette skriver direktør i Norske Havner i en kronikk i innstikket Supply Chain Management. - De bidrar til økt godstransport på sjø, og de bidrar til god og kostnadseffektiv logistikk for næringslivet. Gjennom dette bidrar norske havner til regional næringsutvikling, bedre miljø og færre klimagassutslipp. Norske Havner er bindeleddet mellom sjø og land, og utgjør et viktig nav i transportsystemet.
Sjekk ruter på:

Cruiseturisme god business

Sep. 14 2017
- Det er en myte at cruiseturismen gir lite tilbake til samfunnet i form av økonomiske ringvirkninger. Dette skriver Styreleder Halvard Aglen og Direktør Arnt-Einar Litsheim i et innlegg i Dagens Næringsliv i dag.
Tall fra Innovasjon Norge viser at cruiseturister i snitt legger igjen 860,- per person under oppholdet. I tillegg vet vi at skipets avgifter og vederlag kommer på rundt 108,- per person inkludert lostjenester.

Med andre ord er cruiseturisten viktige både for havnene, norsk sjøtransport og reiselivet for øvrig. Totalt står cruiseturismen for om lag en tredel av alle utenlandske tilreisende i Norge.

Samtidig må vi erkjenne at cruiseturismen er forbundet med negativ miljøpåvirkning. For Norges utslipp totalt blir den totale andelen relativt liten sammenlignet med for eksempel personbiltrafikken, men det er likevel viktig å jobbe for å redusere utslippene fra næringen.

Skal vi få til det må vi sørge for å rette arbeidet på riktig nivå. Cruise er en bransje som opererer i et internasjonalt marked, og det er vanskelig for enkelthavner å stille særkrav.

Vår bransjeorganisasjon Norske Havner har derfor gått i spissen for å etablere en miljøindeks (Environmental Port Index) i samarbeid med klassifikasjonselskapet DNV GL for å motivere rederiene til å velge gode miljøløsninger. Indeksen skal fungere som et verktøy for å vurdere miljøpåvirkningen, og gi det enkelte skip en miljøscore. Norske havner vil på bakgrunn av denne scoren gi de rederiene som scorer høyest en gulrot i form av reduserte havneavgifter og vederlag. Dette er en modell som vi mener vil bidra til å dytte cruisebransjen i en mer miljøvennlig retning. Det er også en modell som vi håper havner i andre land vil adoptere slik at det å velge miljøvennlig vil lønne seg for rederiene.

Dialog med næringen er avgjørende for å nå målene om en mer miljøvennlig cruiseindustri, og vi må våge å ta debatten opp på et internasjonalt nivå for å få tilstrekkelig effekt av verktøyene våre. Norske Havner er klar for å ta den rollen samtidig som vi støtter opp under vår viktige cruiseturisme