Aktuelt
15.11.18
Kompetansesenter for krevende fartøyshåndtering

Trondheim Havn, SINTEF Ocean, NTNU og Kongsberg Maritime har gått sammen om å etablere et kompetansesenter for krevende fartøyshåndtering. Planen er at senteret skal se nærmere på krevende operasjoner med skip innen forskjellige sektorer slik som passasjertrafikk, godstransport, fiskeri og havbruk. Første arbeidsmøte finner sted i Trondheim 27. november.
25.10.18
Hold av datoene 9. & 10. januar til årsmøte og havnelederforum

Norske Havner inviterer medlemmer til Havnelederforum og årsmøte 9. & 10. januar.
24.10.18
Ny virkelighet på havnen

Dagens ordning med fire transportetater bør under lupen, skriver Arnt-Einar Litsheim og Halvard Aglen, henholdsvis direktør og styreleder i Norske Havner i et innlegg i Finansavisen publisert 23. oktober.
Sjekk ruter på:

Drammen Havn på skinner

Nov. 06 2017
Drammen havn er igjen tilbake med container-tog etter at jernbanesporet har vært stengt siden 2015. Green Cargo vil kjøre to ukentlige avganger til alle destinasjoner i landet.
– Nå har vi endelig containertrafikk tilbake på sporene og har stadfestet posisjonen som en av Norges beste intermodale havner, sier assisterende havnedirektør Ivar Vannebo.

Sommeren 2015 ble togsporet fra Drammen havn på Holmen stengt på grunn av de store jernbaneutbyggingene på havna. I september måned var sporkrysset ut til containerhavna på plass og med Green Cargo sitt togtilbud gir dette Maersk og Unifeeder sine varestrømmer en effektiv kobling mellom skip og bane.

– Dette gir oss stabilitet, forutsigbarhet og store miljøbesparelser, sier Marthe Madsgård i Maersk.
I perioden jernbanesporet har vært stengt har alt godset blitt fraktet med lastebil fra Drammen havn til Alnabru, der det videre har blitt lastet over på bane.

– Viktig hendelse
Når man nå kan kutte den siste biltransporten er besparelsene både for transportselskapene og for miljøet store. Det har ukentlig blitt sendt ca. 40 TEU’s hver vei Drammen- Oslo i flg. Kjell Owrehagen i Green Cargo.
– Dette er en viktig hendelse. Vi har jobbet for dette lenge og vært i tett dialog med togselskapene. Nå fjerner vi lastebilene fra veien og får lasten direkte over på bane. Alt som erstatter lastebiler er et gode, sier Jarle Aakredalen i Unifeeder. Han fremholder at mange tviholder på lastebilen av gammel vane og at man i mye større grad må fokusere på fordelene av sjøtransport og ikke minst kombinasjonen sjø og bane. – Vi håper å etablere Drammen som en gateway til Stavanger, Bergen og Trondheim. Drammen er en veldig aktiv havn som gjør mye for å finne frem til løsninger som passer for alle parter, sier Aakredalen. Madsgård i Maersk understreker at også de har opplevd et svært godt samarbeid med Drammen havn.

To ukentlige avganger
Green Cargo har startet med ukentlige avganger på henholdsvis tirsdager og fredager fra Drammen havn. Dette tilbudet kan raskt trappes opp med flere avganger dersom etterspørselen skulle tilsi dette.
– Vi har vært forventningsfulle til denne åpningen. Vi ønsker å utvikle tilbudet videre med flere avganger nordover og vestover, og har et tett samarbeid med Green Cargo på dette, sier Terje Alm i Greencarrier.

Tekst og foto: Unni Clausen
Billedtekst: Bak f.v: Øystein Amundsen (Greencarrier), Vibeke Hellner (Unifeeder), Christer Otnes (Green Cargo), Terje Alm (Greencarrier) og Ivar Vannebo (Drammen havn).
Foran f.v: Kjell Owrehagen (Green Cargo), Marthe Madsgård (Maersk), Julie Moseidjord-Holen (Green Cargo), Jarle Aakredalen (Unifeeder) og Filip Kjølner (Maersk)