Aktuelt
15.11.18
Kompetansesenter for krevende fartøyshåndtering

Trondheim Havn, SINTEF Ocean, NTNU og Kongsberg Maritime har gått sammen om å etablere et kompetansesenter for krevende fartøyshåndtering. Planen er at senteret skal se nærmere på krevende operasjoner med skip innen forskjellige sektorer slik som passasjertrafikk, godstransport, fiskeri og havbruk. Første arbeidsmøte finner sted i Trondheim 27. november.
25.10.18
Hold av datoene 9. & 10. januar til årsmøte og havnelederforum

Norske Havner inviterer medlemmer til Havnelederforum og årsmøte 9. & 10. januar.
24.10.18
Ny virkelighet på havnen

Dagens ordning med fire transportetater bør under lupen, skriver Arnt-Einar Litsheim og Halvard Aglen, henholdsvis direktør og styreleder i Norske Havner i et innlegg i Finansavisen publisert 23. oktober.
Sjekk ruter på:

Statistikkrapportering blir innlemmet i Safe Sea Net

Jan. 29 2018
Norske Havner sendte nylig brev til Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen med en oppfordring om å innlemme statistikkrapportering i Safe Sea Net. Statsråden har nå svart, og kan bekrefte at det kommer endringer. Havnenes rapportering til SSB blir redusert i første halvår 2018.

I statsrådens svar kan man lese at havnene vil merke endringene snart. Som et første ledd i arbeidet med forbedring av statistikkgrunnlaget for sjøtransport, fastsatte Samferdselsdepartementet en ny forskrift om rapportering av gods- og lastemengder i SafeSeaNet med virkning fra 1.januar 2016. Dette har ført til at Statistisk sentralbyrå (SSB) nå publiserer anløpsstatistikk basert på SafeSeaNet. Havnenes rapportering til SSB vil bli redusert i løpet av første halvår 2018.

Ny statistikk på tonnkilometer og godsmengder
Departementet har også bedt Kystverket og SSB om å jobbe videre med datamaterialet med tanke på å få publisert mer statistikk (blant annet om tonnkilometer og godsmengder) basert på SSN. Dette forventes allerede i løpet av 1. kvartal 2018 for statistikkåret 2017.

Mer komplette statistikkopplysninger gjennom datauttrekk
Departementet bedt om at Kystverket og SSB går sammen om å gjennomføre en foranalyse med tanke på å kunne innhente mer komplette statistikkopplysninger om godsstrømmer i norske havner. Målet for dette arbeidet er å spesifisere et datauttrekk som i størst mulig grad er konsistent med næringsaktørenes IT-systemer, slik at myndighetenes behov for analyse- og statistikkgrunnlag kan tilfredsstilles med ett "tastetrykk". 

De har bedt Kystverket og SSB om å gå i dialog med de mest sentrale næringsaktørene innenfor sjøtransport for å kartlegge effektive rapporteringsmuligheter. I tillegg har de bedt om en kartlegging av øvrig relevant rapportering, herunder e-manifest og tollmyndighetenes rapporteringskrav, med tanke på å unngå dobbeltrapportering. Foranalysen sluttføres innen utgangen av første kvartal 2018 i form av en skisse til mulig rapportering.  

-Det er fint at myndighetene har lyttet til havnenes og resten av næringens behov i denne saken, sier Johanne Solheim, spesialrådgiver i Norske Havner. -Vi vil følge dette opp. En kontinuerlig utvikling på Safe Sea Net er i hele næringens interesse.