Aktuelt
12.06.18
Norske Havner og KS Bedrift Havn fusjonerer

Norske Havner og KS Bedrift Havn samler kreftene for å styrke sjøtransporten og bidra til det grønne skiftet. Innen 1.1.2019 går organisasjonene sammen til en organisasjon.
12.06.18
Havnekonferansen i Kristiansand 23 august 2018

Kristiansand Havn inviterer til en innholdsrik og spennende konferansedag 23. august 2018 om fremtidens havn og samferdsel.
31.05.18
Europeiske havner samlet i Rotterdam for ESPO Conference 2018

Havner, EU-byråkrater og politikere fra hele Europa er samlet i Rotterdam på ESPO Conference 2018. Det overordnede temaet for konferansen er "Investing in the port of tomorrow".
Sjekk ruter på:

Statistikkrapportering blir innlemmet i Safe Sea Net

Jan. 29 2018
Norske Havner sendte nylig brev til Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen med en oppfordring om å innlemme statistikkrapportering i Safe Sea Net. Statsråden har nå svart, og kan bekrefte at det kommer endringer. Havnenes rapportering til SSB blir redusert i første halvår 2018.

I statsrådens svar kan man lese at havnene vil merke endringene snart. Som et første ledd i arbeidet med forbedring av statistikkgrunnlaget for sjøtransport, fastsatte Samferdselsdepartementet en ny forskrift om rapportering av gods- og lastemengder i SafeSeaNet med virkning fra 1.januar 2016. Dette har ført til at Statistisk sentralbyrå (SSB) nå publiserer anløpsstatistikk basert på SafeSeaNet. Havnenes rapportering til SSB vil bli redusert i løpet av første halvår 2018.

Ny statistikk på tonnkilometer og godsmengder
Departementet har også bedt Kystverket og SSB om å jobbe videre med datamaterialet med tanke på å få publisert mer statistikk (blant annet om tonnkilometer og godsmengder) basert på SSN. Dette forventes allerede i løpet av 1. kvartal 2018 for statistikkåret 2017.

Mer komplette statistikkopplysninger gjennom datauttrekk
Departementet bedt om at Kystverket og SSB går sammen om å gjennomføre en foranalyse med tanke på å kunne innhente mer komplette statistikkopplysninger om godsstrømmer i norske havner. Målet for dette arbeidet er å spesifisere et datauttrekk som i størst mulig grad er konsistent med næringsaktørenes IT-systemer, slik at myndighetenes behov for analyse- og statistikkgrunnlag kan tilfredsstilles med ett "tastetrykk". 

De har bedt Kystverket og SSB om å gå i dialog med de mest sentrale næringsaktørene innenfor sjøtransport for å kartlegge effektive rapporteringsmuligheter. I tillegg har de bedt om en kartlegging av øvrig relevant rapportering, herunder e-manifest og tollmyndighetenes rapporteringskrav, med tanke på å unngå dobbeltrapportering. Foranalysen sluttføres innen utgangen av første kvartal 2018 i form av en skisse til mulig rapportering.  

-Det er fint at myndighetene har lyttet til havnenes og resten av næringens behov i denne saken, sier Johanne Solheim, spesialrådgiver i Norske Havner. -Vi vil følge dette opp. En kontinuerlig utvikling på Safe Sea Net er i hele næringens interesse.